P20-as elektromos problémával

2006.04.18. 08:06
Egy 1968-as P20-as van a tulajdonomban, és elektromos problémákkal küzdök. A motor fel lett újítva. Új csapágyak, új szimeringek kerültek bele, a főtengely és a hengerek a régi állapotukba maradtak. A hengerekben 8-as kompressziót mértem.

A motor hidegen tökéletesen indul, és szépen jár alapjáraton. Ha bemelegszik, ki-kihagy a gyújtása, és rúgásra nehezen indul, majd kihűlés után újra tökéletes. Esetenként, csak az egyik henger indul el, általában a jobb oldali, de erősebb gázadásra beszáll ő is. A vezetékelést ellenőriztem, hogy nincs-e szakadás, testelés. A gyújtás helyét is, és új kondenzátorokat és gyertyákat kapott. A hiba még mindig nem szűnt meg. Lehetséges-e, hogy a trafók rosszak, vagy esetleg a feszültségszabályzó? Másra már nem tudok gondolni.

Elsősorban azt kell eldöntened, hogy mire szeretnéd használni ezt a remek motorkerékpárt? Ezt azért fontos, mert ha mindennapos használatra szeretnéd felkészíteni a bringát, akkor teljesen más alkatrészeket kell beszerezned, mint a gyári standard gyújtásalkatrészek. Ha csak a veterántalálkozókon szeretnél megjelenni, ez esetben elegendő, ha valamelyik börzén bevásárolsz egy maroknyi megszakítót, néhány trafót és kondenzátort. Az új szerzemények beépítése után egy indikátoróra segítségével megpróbálhatod beállítani a gyárilag előírt 1,9 mm (+-10%) előgyújtást. A tapasztalat mondatja velem, hogy ez a művelet még a rutinos szerelőknek is néha fejtörést okoz a gyakorinak mondható mechanikai kopásoknak, lógásoknak köszönhetően. A P20 és P21-es általános problémája a gyenge minőségű gyújtó és töltő berendezés, illetve a dugattyú anyagminőségére és az öntöttvas hengerre visszavezethető dugattyú megszorulások. Az általad leírt hibajelenség leginkább trafó problémára utal, ha nem akarsz belefolyni az átalakításba, szerezz 2 db egyforma, kisméretű 6V-os gyújtótrafót (Simson S50) és cseréld ki mindkettőt. Ha ezután sem működik rendesen, érdemes ellenőrizni a megszakítókat. Nézzük egy picit alaposabban ezt az elektromos kérdést. A P20 és P21-es elektromos rendszere 6V-os, amit egy gyengécske dinamó próbál életben tartani. Nappal még nem feltűnő a különbség, de sötétben már nem túl biztonságos a sárgás, vérszegény fényű világítóberendezés. A megoldás több mint húsz éves, akkor még elég szegényes lehetőségek voltak az alkatrész beszerzésére, ezért a Jawa 350-es három fázisú generátorát egy esztergált közdarab segítségével sikerült felszerkeszteni a P20-ra, ami egy csapásra megoldotta a töltési problémákat. Nem elhanyagolható az sem, hogy az elektromos rendszer 12V-os lett. A gyújtás tekintetében, a Jawa 350-es rendszer lényegesen megbízhatóbb volt, de az igazi áttörést a 90-es évek nyugati motorbontói hozták. A recept egyszerű: végy 1 db Honda VF jeladót (ez a típus a leginkább kompatibilis bármely CB Honda gyújtáselektronikával), ezt csatlakoztasd egy 1985 körüli Honda CB 750-es vagy 900-as elektronikával, vásárolj 1 db Honda CB iker-gyújtótrafót, készíts vasdarabból a jeladónak egy mozgó jelet a főtengely végére, és máris kész az elektronikus gyújtás. A gyakorlatban ez a beavatkozás legalább 1-2 napos meló, de a megbízhatóság azt hiszem, megéri a fáradozást. Jó szerelést, és sok türelmet a P20-hoz. Üdv : Castor

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.