Nem bírok a rezonátorommal

2006.10.13. 13:26

Azért írok, mert nem bírok a rezonátorommal. Két hónapja vettem Yamaha Slider robogómra egy sportrezót, LeoVince TT típusú. A rezót használtan vettem, de ránézésre sem lehet túl öreg, a lakkréteg is még gyönyörű rajta. A probléma az, hogy elkezdett hangosodni, és már kifejezetten zavaró, hogy milyen erős a hangja. Amikor feltettem még az volt a bajom, hogy majdnem olyan halk, mint egy gyári rezó, most viszont nagyon hangos. A hiba szépen fokozatosan jött elő, nem hirtelen kezdett üvölteni. Próbáltam megtalálni a hibát, kipufogó-tömítést cseréltem, meghúztam a hangtompító-dobot rajta, szétszedtem és megnéztem az üveggyapotot, ami kissé olajos, de nem vészes. A dob részen tömítőpasztával is bekentem az illesztéseket, de nem használt semmit. Az a kérdésem, hogy lehetséges-e, hogy a rezó belsejében történt valami, átéghetett-e, vagy más okozhatja a problémát? Esetleg simán cseréljem ki az üveggyapotot benne, mert elhasználódott? Válaszod várom, addig pedig rémisztgetem az ország lakosságát.

Kedves Dávid!

Két ok miatt hangosodhat a rezonátordob (és az egész kipufogó rendszer). Az egyik, hogy a korábbi tulajdonos nem forgatta a motort és/vagy túl dús keverékkel járt és telerakódott olajjal, ami most szépen kiég, eltávozik, és most van olyan hangja, mint kellene. Vagy pedig a hangtompító belső tömése kezd kiégni, és tényleg hangosabbá válik, ezzel egy időben a teljesítménye is csökken, mert belső geometriája (áramlási viszonyai) megváltozik. Ezeket a töméseket bizonyos időközönként cserélni kell, mert hangtompító funkciójuknak nem tesznek eleget.

Ebből a kipufogóból két fajta van, az egyik a verseny változat, a másik a CE minősített utcai változat, ez halkabb. A rezonátor szélesedő részén (diffúzor) alulról találhatsz egy ráerősített kis lemezkét egy számmal és CE betűkkel. Ha ez a fajta van fent, akkor annak nem szabad sokkal hangosabbnak lenni, mint a gyári rendszer, ha mégis, akkor kiégett a zajcsillapító tömés. Ha a versenyváltozat van rajta, akkor az vékonyabb töméssel rendelkezik és gyárilag is hangos, ez nem utcára való dob, nincs is európai utcai minősítése.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.