Vegyél nagyobb motort!

2002.06.11. 10:19

Pár hónapja megvettem életem első endúróját, egy 1988-as Yamaha DT80 LC2-t. Nagyon megszerettem a gépet, de úgy érzem, kezd kevés lenni nekem az a 10 LE ehhez a nagy vázhoz.

 
   
   

Előre is elnézést, ha hülyeségeket kérdezek, de motor témában nagyon lámer vagyok még.

Pár hónapja megvettem életem első endúróját, egy 1988-as Yamaha DT80 LC2-t. Nagyon megszerettem a gépet, de úgy érzem, kezd kevés lenni nekem az a 10 LE ehhez a nagy vázhoz. Lakóhelyem környékén sok a dombos terep, és bizony emelkedőn nagyon erőlködik a moci. Eddig a sok "szaktudor" nem tudott túl sok használható válasszal szolgálni a kérdéseimre. Megpróbálom a kérdéseimet pontokba szedni:

1. Fel lehet fúrni a motort 125 ccm-re?

2. Ezt a típust sokféle motorral forgalmazzák. Ki lehet cserélni a komplett blokkot valami nagyobbra (125 vagy 250) jelentős átalakítás nélkül? A fékek szerintem nagyon jók, megbirkóznának a nagyobb teljesítménnyel is.

3. Kibírná hosszútávon a váltó a 125-ös motor nyomatékát? Gondolom a 250-esét semmiképpen, de az amúgy sem lenne hozzá jó, mert a mostani áttételek nagyon rövidek a gyenge motor miatt (90 km/h-nál 9000-et pörög a motor).

4. Az esetleges átépítés után le tudom-e vizsgáztatni a gépet, eddig segédmotoros papírokkal futott.

5. Tudnál valakit (vagy egy céget) ajánlani, ahol a motorcserét megcsinálnák?

6. Nemrég cserélni kellett az első teleszkóp tömítéseit, mert elfolyt belőle az olaj. A cégnél, ahol az új tömítést és az olajat vettem azt mondta az eladó, hogy 2-2 deci olaj kell a teleszkópba. A szerelő kettéosztotta a fél literes flakon tartalmát, de így is olyan puha lett, hogy erős fékezésre lekoppant. Ezután vettem még egy flakont és abból is töltött bele (előttem) 1,5-1,5 decit. Semmi nem változott. A szerelő szerint a legtöbb motornál a teleszkóp tetején van egy betöltő nyílás, de a DT-n nincs. Így ki kell szerelni, és fejjel lefele alulról kell beletölteni az olajat. Saját bevallása szerint nem nagyon foglalkozott eddig a típussal, de más helyet nem talált, ahol belemenne. Lehet, hogy nem jó helyre töltötte?

Előbb-utóbb minden motorkerékpár tulajdonost elér a vágy, hogy izmosítson meglévő motorján, vagy erősebbre cserélje azt. Az ötleted teljes mértékben támogatom és a világért sem szeretném kedvedet szegni, de az általad felvázolt terven változtatnod kellene! Többször írtam már, hogy itthon szinte mindent meg lehet oldani, hála aranykezű szakembereinknek, de érdemes először mérlegelni a ráfordítások mértékét, hogy vajon megéri-e vagy sem.

Említetted a 125-ös esetleg 250-es blokk cseréjét. Elméletileg még az YZ 500-as blokkot is be lehetne tenni (bizonyos, nem is túl kis átalakításokkal), viszont figyelembe kell venni a költségeket, amennyiben közúton is használni szeretnéd az engedélyeztetést, valamint azt, hogy ennek a motornak a futóműve, fékei mennyire idomulnak a megnövelt teljesítményhez és végsebességhez.

Kezdjük talán az engedélyeztetéssel, ami szerintem majdhogynem egyenlő a lehetetlennel. A futómű és a fékek is gyengének bizonyulnának egy komolyabb nyomatás alkalmával, valamint költségek és időigényesség szempontjából sem ez a legcélravezetőbb megoldás.

Véleményem szerint minden tekintetben jobban járnál, ha eladnád ezt a motort, és helyette vásárolnál egy DT 125-öst. Az árkülönbség nem, vagy alig haladná meg az általad tervezett átalakítások költségeit, valamint sokkal használhatóbb lenne a motorkerékpár.

 
   
   

Nagyon tetszik a rovat, ezért is fordulok hozzád a problémámmal. Van egy 89-es 150-es ETZ-m. A gondom az, hogy ötösben maximum 70 km/h-val képes menni. Négyesben kihuzatom 90-ig (ezzel nincs gond), de ha átkapcsolok ötösbe, akkor visszaesik a sebessége hetvenre. Egyébként a gép szerintem motorikusan rendben van. Egy ismerősöm azt javasolta, hogy cseréljem ki az első lánckereket 15-ös fogszámúra. Neked mi a véleményed?

Az áttétel változtatásával valóban javulna a motor dinamikája, de szerintem más is áll a probléma hátterében. Mégpedig a sorozásokról is ismert "általános fizikai gyengeség". Azért ejti vissza a fordulatod a motor legnagyobb fokozatban, mert el van gyengülve, és ilyen áttétel mellett csak sík úton, szélcsendben képes tartani a fordulatszámot. Megoldást jelenthetne a problémára, a hengerben uralkodó nyomás eredeti értékre növelése, azaz egy motorfelújítás. Amennyiben ez párosul egy komplett kipufogó tisztítással, elsöprő lesz az eredmény.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.