Vedeli az olajat

2006.11.07. 09:54

Nemrég vettem egy 93-as DR800 BIG-et, az előző tulajt szegről-végről ismerem, a lényeg, hogy hihetőnek tűnik, hogy 500 km-rel ezelőtt volt olajcsere a motorban. A probléma az, hogy nagyon szereti az olajat.

Végül is 10W40 van az olajbetöltő nyílásra írva, a srác Repsol Sintetico 4t 10W40es olajat vett bele egy 4 literes kannával, elméletileg 2,7 liter megy a blokkba, adott is vele kb 1 liter olajat, én most ott tartok, hogy azt az egy litert már rá is öntöttem 500 kilométer alatt. Igaz, hogy én úgy ellenőrzöm a szintet, hogy csak beleejtem a nívópálcát, de nem tekerem be. (Ő meg szerintem betekerte, mert mikor megvettem, akkor betekerve volt max-nál az olaj).

Elég sok kilométer van a blokkban 70ezer, de lehet, hogy már valamikor fel volt újítva, igazából fogalmam nincs, hogy nézhet ki a bele. Szépen ketyeg, könnyen indul, és induláskor sem füstöl egy dekát sem, se kéket, se feketét. Haveromat motoroztattam mögöttem, megtépkedtem egy kicsit, azt mondta, nem látta füstölni. Igazából még teljesen új vagyok négyüteműben, világ életemben kétütemű krosszmotorom volt. Azt sem tudom, hogy néz ki egy ilyen hengerfej, még szelepet sem láttam még életemben.

A lényeg, hogy a kétütemű váltójába 10W40-et szeretek önteni, mert azzal könnyű a váltás. Ha nem muszáj, nem öntenék ebbe sem sűrűbbet, de sokan ajánlják a 20W50-es teljesen ásványi olajat, hogy azt öntsek bele már. Ezzel kapcsolatban kérném főleg véleményét, illetve azzal, hogy van itthon elég nagy mennyiségű Valvoline top guard 10W40-es olajam (krossz váltókba ezt öntöm) hogy ezzel pótolhatom-e a Bigbe a Repsolt (tudomásom szerint félszintetikus olaj mindkettő). Vagy ha nem, akkor érdemes-e télire lecserélni 20w50-re a mostanit, vagy inkább vegyek egy liter Repsolt, és böjtöljek ki tavaszig.

Kedves György!

Sajnos a 70ezer km a nagy lökettérfogatú egyhengeresek esetében nagyon soknak számít. A viszonylag lapos, de nagy átmérőjű dugattyú ilyenkor már kopott, hajlamos a motor az olajfogyasztásra annak ellenére, hogy ez nem igazán látszik füst formájában, és teljesítményben sem érezhető.

A gyárilag ajánlott SAE 10W40-es motorolaj a jól illesztett, nem kopott motorhoz ajánlott, amikor a motor elkezdi csipegetni az olajat, akkor érdemes eggyel sűrűbb viszkozitású, mondjuk SAE 20W50-es olajat használni. Ezzel nem csak a motorolaj fogyasztás mérsékelhető, hanem a motor tömítettsége is javul, belső tisztasága is jobb lesz, kartergáza csökken. A bázisolaj milyensége (szintetikus vagy ásványi, esetleg részszintetikus) ilyenkor másodlagos, lényeg a kicsit sűrűbb viszkozitás és a rendszeres szint ellenőrzés.

A hiányzó olaj pótlása másik márkával lehetséges, mert a korszerű olajok adalékcsomagjai egymással keverhetők, nem képeznek semmilyen csapadékot, azonban figyelni kell, hogy ilyenkor mindig a gyengébb olaj tulajdonságai határozzák meg ez elegy teljesítményszintjét.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.