A bioüzemanyag feltámaszthatja a kétüteműeket?

2006.11.13. 11:04
Mostanában röppent fel a hír, hogy 85%-ban alkohol + 15 %-ban benzin keverékéből új naftát fognak nagy tömegben forgalmazni az EU-ban, E85 néven. Az alkohol kedvező hatásai a nagyobb oktánszám, a fokozottabb párolgási hajlam mellett a jelentős károsanyagkibocsátás-csökkenés is. Ilyen kakaóval a hagyományos huroköblítéses motorok (növelt fúvókákkal, esetleg sürítésemeléssel) is egycsapásra környezetbarátok lehetnek. Az közismert, hogy a kétütemű motorokat nagyobb méretben közúti közlekedéshez nem lehet felhasználni az EU-ban, a magas károsanyagkibocsátás miatt. Újra zöldlámpát kapnak az egyszerűbb, olcsóbb motorkonstrukciók? Mi erről a véleményed?

A 2T motorokkal kapcsolatban csak látszólagos a csend, szinte minden gyárnak van az asztalfiókjában egy-egy igéretes tanulmánya vagy terve. Valóban, a jelenlegi tüzelőanyagokkal a legnagyobb probléma a magas szénhidrogén kibocsátás és a zaj. Jelenleg hatékony katalizátor csak olyan költséggel kerülhetne ezekre a motorokra, amelyet nem visel el a kereskedelmi ár, a motorok nem lennének versenyképesek. A másik probléma a kipufogórendszer, mert ami megfelelően hangolt és teljesítmény orientált, az a hatályos zajemissziónak nem felel meg, amelyik pedig megfelel, az agyonüti a motort, sem a kezelhetősége, sem a teljesítméyne nem lesz olyan, amit egyébként a motor a konstrukciójából tudna.

Ami pedig az E85-öt illeti, a jelenlegi járművek konvertálása erre a tüzelőanyag fajtára nem egyszerű, azt is mondhatnám, hogy tulajdonképpen nem éri meg. Az átalakítás az egész tüzelőanyagrendszert érintené, a műanyag tartályoktól kezdve a legkisebb O gyűrűig. Következésképpen tömeges elterjedése akkor lenne biztosított, ha már sok gyárilag kialakított jármű (pl. a Saab a Ford és a Scania gyárt ilyeneket) üzemelne ezzel a hajtóanyaggal, és a jelenlegi benzinárnál alacsonyabb áron lehetne elérhető.

Én magam részéről inkább az egyéb (alternatív) hajtásokban látom a jövőt, noha a befecskendezős 2T elven működő (vagy ahhoz hasonlatos) motorokkal is előrehaladott kisérletek folynak. (Toyota).

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.