Csúszó kuplung

2006.11.21. 10:44
Van egy 50000 km-t futott Suzuki VS1400 Intruderem, és elkezdett csúszni a kuplungja. Kérem a tanácsodat, mi lehet a hiba oka. Üzemmelegen nincs semmi probléma. Lehet, hogy az olaj nem megfelelő (10w40 résszintetikus MOL Dinamic olajat használtam)? Az előző tulaj nem tudom milyen olajat használt. Olyat is hallottam, hogy ez a típus hibája. Előre is kösz a segítséget.

A motor 50000 km-es korában bekövetkező kuplungcsúszást már nem nevezném típushibának, ennak az alkatrésznek körülbelül ennyi az élettartama. Idővel az összeszorító rugók vagy a tányérrugó gyengül, a tárcsák kopnak és fel is üvegesednek, már nem biztosítanak megfelelő súrlódást. Ilyenkor a jobb minőségű, felületekhez jobban tapadó (általában szintetikus) olajok tovább rontják a dolgot, ezekkel a kuplung még jobban csúszni kezd.

Sajnos ez esetben az olajokkal való ügyeskedés, próbálgatás csak időlegesen fog eredményt hozni, a kuplungbetétek cseréje már nem sokáig odázható el. Egy nem javasolt, de néha eredményes "javítás", ha a kiszerelt kuplungtárcsákat nagyon finom csiszolópapírral egy sima asztallapra téve megdörzsöljük. Ekkor a felső, felüvegesedett kemény réteget le tudjuk csiszolni, ami ideig-óráig megoldást jelenthet. A megnyugtató megoldás mindenképpen a kuplungbetétek (kopó) lamelláinak cseréje, bizonyos esetekben a köztes betétek és a rugó vagy rugók cseréje is szüksséges. Ha a kuplung jó, akkor a szintetikus, motorkerékpárokba való (JASO MA minősítésű) olajtól nem szabad csúsznia.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.