Használtan megbízhatót

2006.11.22. 11:34
Közeljővőben szeretném drága CX500E motoromat nagyobbra cserélni. Két típusban gondolkodom: Yamaha XJ900F és FJ1200. Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy adj tanácsokat azzal kapcsolatban, hogy főként mire figyeljek ezeknél a típusoknál és persze a megbízhatóság is érdekelne, mert az nagyon fontos szempont. A motort főleg 200 km hosszú utakra használnám, legalábbis a CX esetében így volt.

Kedves Zoli!

Mindkét motor, az FJ és az XJ is nagyon kedvelt és megbízható motor volt a túrázók körében. Az FJ ugyan valamiféle supersport motornak készült, de kényelmes üléspozíciója, széles és hosszú ülése és nem utolsósorban nyomatékos, megbízható motorja a túrázók kedvencévé tette rövid idő alatt. Az XJ900-as (az XJ900 Diversion elődje) kevésbé nyomatékos motorú, viszont valamivel könnyebb és kardános, ami előny lehet, mert kevesebb karbantartást igényel, azonban ennek a korai kardánhajtásnak a terhelésváltási reakciói kissé zavaróak, összeségében nem volt olyan kedvelt a motor, mint az FJ sorozat.

A használt vételnél az ilyen korú motor esetében a megbízhatóságot már nem a motor konstrukciója határozza meg, hanem a motor előélete, a korábbi tulajdonosok karbantartási és motorozási szokásai. Elhanyagolt állapotban bármelyik megbízható motor egy rémálommá válhat, amivel nem lehet probléma nélkül megtenni 100 km-t sem.

A vásárlásnál a szokásos dolgokon érdemes megfigyelni az olyan apró részleteket, amelyek utalhatnak a valós futásteljesítményre (lábtartó kopás, kipufogó korróziója, idomok állapota, féktárcsák állapota és egyéb kezelőszervek kopása, lógása). Ezen motorok blokkja 100 000 km-es futásteljesítmény esetén is megbízható tud lenni, nagyon tartósak. Érdemes egy hidegindítást megnézni, ekkor sem szabad füstölnie, zajosan (csattogva) indulnia. És persze érdemes a tulajdonossal is elbeszélgetni. Nagyobb bizalommal vásárolok egy motor egy szimpatikus embertől, akinek évek óta tulajdonában van a motor sok kellemes túrakilométerrel, mint valakitől, aki két hónapja vette, és a legnagyobb érve a motor melett, hogy simán megy 220-at_

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.