Szakszerű téli tárolás

2006.11.27. 10:48
A motor szakszerű téli tárolásával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni. Ebben a témában igen ellentmondásos javaslatokat hallottam idáig. (Olajcsere tél előtt vagy után, tank tele vagy nem, aksi kivesz v. nem vesz, tölteni, kipufogót betömni vagy nem, motor beindítása 2-3 hetente vagy felesleges, stb.) Ami viszont mindenkinél fix, az a tiszta állapotban való elrakás és a lánc beolajzása. Egy ER-6-om van, 2006-os évjárat. 800 km-rel vagyok a következő, esedékes szervíz előtt. Tárolás körülményei: zárt garázs, fix +10-15 fok.

A téli tárolás +10-15 Celsius fokban elég kedvező helyzet. Az igazi jelentősége a téli szakszerű konzerválásnak akkor van, ha a motor szabad ég alatt, esetleg letakarva pihen, ahol lehet -20 fok is, aztán pár óra múlva pedig párás +2-5 fok. A hőmérséklet ingadozás és páralecsapódás az, ami igazi problémát jelent a motornak, a fém alkatrészeknek, az eloxált alumíniumnak.

Az olajcsere ellentmondásossága azért van, mert mindkét megoldásnak vannak előnye és hátránya egyaránt. Ha tél előtt cserélünk olajat, akkor a régi olajban található oxidatív részecskék és savas kémhatású komponensek nem okoznak belső kémiai korróziót. Ha viszont nagy hőmérsékletingadozású helyen áll a motor, akkor összegyűlhet olyan mennyiségű pára stb. a friss olajban, ami aztán nem válik a későbbiekben a hasznára. Ha azonban fix 10-15 fokban van a motor, akkor én mindenképpen a tél ELŐTTI olajcserét javasolnám, és friss olajjal álljon a motor.

A motort érdemes felbakolni, vagy ha van középállványra tenni, tankot teljesen teletölteni, és ha van lehetőségünk rá, a karburátor úszóházakat leengedni. A tele tank nem engedi a párát kicsapódni és fékezi a korróziót, az üres karburátor úszóházakban pedig nem válik ki a benzinből semmi csapadék, vízkő vagy üledék.

A szívóoldal és a kipufogó olajos ronggyal való betömése elméletileg hasznos, mert a párás levegőt kívül tartja, de én személy szerint csak akkor tenném meg, ha szabadban állna a motor. Száraz garázsban nincs nagy jelentősége.

Az akkumulátort havonta érdemes feltölteni egy korszerű, automata töltővel, ami a töltőáramot az akkumulátor állapotához igazítja. A beindítás megint egy olyan kérdés, aminek előnye és hátránya is van. A rövid időre beindított motor kipufogójában és olajában is pára, kondenzvíz gyűlik össze, ami egyértelműen káros. Ez csak akkor távozik el, ha üzemmelegre járatjuk. A rövid időre, egy-két perce beindított motor sokkal károsabb, mint amennyire az hasznos, hogy a kenési helyeket átjárja az olaj. Ha esetleg havonta beindítjuk, akkor járassuk üzemmelegre, és üzemmelegen menjen 5-6 percet legalább, esetleg enyhén emelt fordulaton (1500-2000 1/min).

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.