Közel a vég

2006.11.30. 10:54
A közeljövőben szeretnék venni egy Yamaha Fazer 1000-t, a napokban meg is néztem egyet, ami 2002-es évjáratú. Az ára nagyon kedvező, a blokk is elsőre jónak tűnik, kívülről is minden rendben van, ami egy kicsit aggaszt, hogy soknak vélem a vele megtett kilométerek számát (59 000 km). Szóval a kérdésem az volna, ha mondjuk tényleg csak túrázásra használták, és elvégezték rajta a szükséges karbantartásokat mindig időben, akkor mi lehet az az alkatrész, ami esetleg az üzemórákból adódóan elfáradhat, elkophat? Mire kellene odafigyelni, vagy hogyan tudnám a blokk állapotát felmérni? Esetleg azt tudod-e, hogy a gyárak milyen élettartamot állapítanak meg egy blokknak, mikor kell nagyobb generált elvégezni a motoron? Tudom, ez nagyban függ a használattól, de csak arra lennék kíváncsi, hogy mire számíthatok, ha a vásárlás mellett döntenék.

A közeljövőben szeretnék venni egy Yamaha Fazer 1000-t, a napokban meg is néztem egyet, ami 2002-es évjáratú. Az ára nagyon kedvező, a blokk is elsőre jónak tűnik, kívülről is minden rendben van, ami egy kicsit aggaszt, hogy soknak vélem a vele megtett kilométerek számát (59 000 km). Szóval a kérdésem az volna, ha mondjuk tényleg csak túrázásra használták, és elvégezték rajta a szükséges karbantartásokat mindig időben, akkor mi lehet az az alkatrész, ami esetleg az üzemórákból adódóan elfáradhat, elkophat? Mire kellene odafigyelni, vagy hogyan tudnám a blokk állapotát felmérni? Esetleg azt tudod-e, hogy a gyárak milyen élettartamot állapítanak meg egy blokknak, mikor kell nagyobb generált elvégezni a motoron? Tudom, ez nagyban függ a használattól, de csak arra lennék kíváncsi, hogy mire számíthatok, ha a vásárlás mellett döntenék. Kedves Zsolt!

Ezzel a kérdéssel sokszor találkozom, a használtmotor-vásárlás mindig rizikós dolog. Ezt a kockázatot csökkenthetjük, de mindig jelen lesz. A motor belsejébe senki nem lát bele, azonban bizonyos külső jelek utalhatnak az állapotára, a tulajdonossal való elbeszélgetés a motor használatáról sokat elmond. Ha a tulajdonos azt bizonygatja, hogy hogyan nyomott le vele speedgépeket az sokkal rosszabb jel, mintha azt mondja, hogy nem is tudja mennyi a végsebessége, mert nem próbálgatta.

A gyárak nem állapítanak meg élettartamot a nem versenyzésre készült motorjaikra, mert ez olyan tág intervallumban változhat, hogy gyakorlatilag teljességgel bizonytalan. Szerviztapasztalatokból kiindulva elmondhatjuk, hogy a jól karbantartott, túrázásra használt, 1000 köbcentiméter körüli soros négyhengeresek komolyabb felújítás nélkül a 100 000 km-es határon túl is megbízhatóak, teljesítik a környezetvédelmi normákat, nem fogyasztanak túlzottan olajat, stb.

A motor belső elhasználódása együtt jár a kartergáz növekedésével, amely olajszivárgásokat, olajfolyást eredményez, a kopások következtében a motor zajosabb járású lesz, szóval ha az utolsó fázisba kerül egy motor, azt sok szempontból látszik. Ha hidegindításkor nem füstöl, melegen csendes, jól indul, blokkja nem olajos, akkor várhatóan a motor még sok ezer km-en keresztül fog megbízhatóan szolgálni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.