Hagosabb kipufogót szeretnék
Van egy csodaszép GSX1400-em 2004-ből két monumentális kiszösszentővel az oldalán. A problémám az a trolibusz imidzs, amit ezek a dobok teremtenek. A gép szép mély, öblös hangjából szinte semmit sem lehet hallani, a forgalomban sem nagyon akarnak észrevenni. Ezért kipufogó építésre szántam el magam. Alanyként egy pár 1986-ból származó XJ 650 dobot akarok felhasználni, ezekből szeretnék abszorpciós dobot csinálni. Az egyetlen célom az 1400-as természetes, mély baritonjának előhozása, illetve a minimális hangerőnövelés. Nem akarom tuningolni a gépet, nem akarom extrém hangerővel a szomszédság idegeit borzolni, és legfőbbként nem akarok kárt tenni a gépben
A dobok bemenő és kimenő nyílása közé drótszövetből készítek perforált csövet, tömésként üveg- vagy kőzetgyapotban gondolkodom. Csak azt nem tudom, hogy milyen kúposságot adjak a perforált csőnek. A gyári dobnak kb. 45 mm a bemenő csöve, a kimenő kb. 16 mm. Szerinted ezeket az átmérőket használhatom? Tudnál nekem adni néhány irányelvet, hogy érdemes egy ilyen dobot elkészíteni? Milyen veszélyei lehetnek?
Kedves Gergő!
A kipufogó méretezése és adott motorhoz illesztése olyan mérnöki feladat, amit napjaink gyors számítógépei nélkül csakis és kizárólag kísérletezéssel, próbálgatással lehetett megoldani. A 90-es években elterjedt gyors számítógépek segítségével olyan modellező algoritmusok tudnak futni a kipufogó tervezésére, ami a sok változót jól kezeli, és eredményként egy olyan, majdnem optimális rendszert ad, amelyet már csak kismértékben kell finomítani és csinosítani, méretet optimalizálni. Ebből következik, hogy bár nagyjából vannak képletek a kipufogó hosszának, méreteinek meghatározására, de egyrészt ez csak egy adott fordulatra vonatkozik, másrészt pedig nagyon sok szabályt leegyszerűsítve alkalmaz, következésképpen a kapott eredmény is távol lesz az optimálistól.
A Te esetedben érdemes kipufogó-készítőkkel konzultálni, nekik van abban tapasztalatuk, hogy milyen anyagú tömőanyagot rakj bele, milyen lyukméretű perforált csövet alkalmazz, hogy ne fújja ki a tömőanyagot, a kúposságot is nagyjából, tapasztalatok alapján tudják. Sajnos a dob nem lesz optimális, biztos, hogy alsó fordulatokon nyomatékot veszítesz, de egy 1400-as motornak van bőven tartaléka.
Ami pedig a veszélyeket illeti, bizony néhány dologgal szembe kell
nézni. Az egyik és legfontosabb, hogy a motor ezzel a dobbal nem felel
meg a homologizációs okmányának, következésképpen közúti forgalomra
alkalmatlan. Ezt hazánkban egyelőre nem veszik komolyan, de egy osztrák
túrán komoly problémával szembesülhetsz. Ez a nem elhanyagolható
jogszabályi oldal.
A műszaki oldal is elég egyértelmű, mert a nyitottabb dob kisebb
fojtása egyrészt alacsony fordulaton csökkenti a nyomatékot, mert a
szelepösszenyitásokkor elégetlen töltet jut ki a fojtatlan csőbe.
Persze ebben a témában néhány könyvet meg lehet írni, de a lényeg,
kicsit konyhanyelven ez. A másik probléma pedig a kipufogó ütemben a
lángfront benyúlása a kipufogó csatornába, jobban melegítve a
szeleptányért_esetleg szelepbeégést okozva. Ez persze egy szélsőséges
dolog, ha a szelep elégése be is következne, nem holnap lenne, hanem
mondjuk kicsit korábban, mint széria motornál. De ezzel is számolni
kell. A motor gyári formájában egy összehangolt egész, amelynek
módosítása még komoly szakmai ismeretekkel is kétséges és bizonytalan.
Én azt javasolom, elsősorban a jogszabályi oldal, másodsorban a műszaki
oldal miatt, hogy ne módosítsd a gyári kipufogót.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.