Olajat a BMW-be

2006.12.20. 16:31
A kérdésem az lenne, hogy milyen motorolajat töltsek a motoromba? Egy BMW R 1200 ST-ről lenne szó. A szervizkönyv többféle minőségű és viszkozitású olajat is megjelöl, mint a 10W 50 és 20W 50. Ha télen nem használom a paripát, akkor a 10W hidegoldali viszonyszám túlzó és felesleges? Talán nyáron jobb védelmet nyújt a 20W 50-es? Ennek a gépnek külön olajban fut a váltója, így vásároljak a motorba olyan olajat, amelyben nincs kuplungcsúszást gátló adalék, vagy felesleges? Motorokhoz nem találtam ilyet, így rakjak bele olyat, ami személygépkocsikhoz lett kifejlesztve? Hiszen a maximális fordulat 8000 1/min, hasonlóan a kocsikhoz. És lenne még egy kérdésem: A teljesen szintetikus motorolajnál nagyobb védelmet nyújt az amelyikben van ásványi bázis is? Azt olvastam, hogy a nyírószilárdsága az ásványi olajnak nagyságrendekkel jobb, mint a szintetikusé. Csak a hőelvezetésük és hőtűrésük rosszabb.

Kedves Gyuri!

Leveled kérdései pontosan megválaszolva egyenként is megtöltenének egy méretesebb szakkönyvet. A SAE 10W50 és a 20W50 olaj között a hidegoldali viszkozitásban van különbség, ennek kiválasztása a gyártó feladata a csapágyhézagok, illesztések ismeretében. Ha mindkettőt ajánlja a gyár külső hőmérséklettől függetlenül, akkor új korában jobb a 10W, míg később, kopottabb állapotban a 20W hidegoldali viszkozitású, azonban a kopásvédelmet leginkább az olaj adalékoltsága (teljesítményszintje) határozza meg.

Ha a kuplung nem olajfürdős, akkor az autókhoz fejlesztett motorolaj kielégíti a motorkerékpár kenési igényeit is, nincs semmi olyan extra terhelés, ami indokolna speciális olajat. Még nagy fordulatú motorokban sem.

A motorolaj védelme elsősorban teljesítményszintjétől függ, nem a bázisolaj milyenségétől. Bizonyos ásványi bázisú olajok jobbak lehetnek az általános kopásvédelemben, mint a szintetikus bázisú olajok, és valóban van egyéb előnye az ásványi bázisú olajoknak is, azonban általánosságban kimondható, hogy a szintetikus bázisú olajok jobb minőséget képviselnek, magasabb kopásvédelmet biztosítanak. Olyannyira, hogy bizonyos alkalmazásokban az ásványi olajok már nem is felelnek meg.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.