Sárkányos Rotax

2006.12.27. 09:39
A kérdésem nem kétkerekű, de kétütemű motorral kapcsolatos. Motoros sárkányomba nemrég vásároltam egy Rotax 582-es 65 lóerős motort. Kérdésem az volna, hogy a Fimol-2 molibdénszulfidos adalék használatával elősegítem-e a motor jobb működését-kenését, vagy esetleg kárt okozok a hengerfalon lévő csiszolási (olajmegfogó) nyomokban. Igaz-e, hogy tükrösre csiszolja a hengerfalat, amire azt mondják, hogy nem jó. A másik kérdésem a részterhelés-tűvel kapcsolatos. A gyertya nem volt őzbarnára kiégve, hanem kicsit olajkokszos volt, ezért ha a részterheléstűt lejjebb engedem (szegényítek), a motor kenését károsan nem befojásolja-e? Azért kérdezem mindezt, mert kezelési útmutatóm nincs hozzá.

Kedves Laci!

Meglep, hogy még kapható a Fimol-2, én utoljára 20 évvel ezelőtt láttam. Az ilyen jellegű kopásgátlók valóban kétélű fegyverek, mert abban az esetben, ha a benzinnel jól elegyedne és nem ülepedne le, valamint a hengerfal anyaga olyan lenne, hogy ezt akár fizikailag, akár kémiailag meg tudná kötni, akkor akár jó is lehetne. Azonban túl sok a ha a mondatban, úgyhogy én nem javasolom a Fimol használatát. Sokkal inkább ajánlott valami igazán jó 2T olaj használata, ez a legtöbb, amit tehetünk.

Ami pedig a porlasztótű pozícióját illeti, nem biztos, hogy azzal kell elérni az őzbarna gyertyaképet, ha egyáltalán törekednünk kell erre. Kérdés, hogy a gyertya megfelelő hőértékű-e, illetve a keverési arány megfelelő-e. A keverék szegényítése magával vonja a melegebb járást és a kevesebb kenőanyagot is, ezért nagyon óvatosan kell ezzel bánnunk. Kezelési útmutató hiányában én inkább a sötétebb felé hajló gyertyaképre törekednék, jobb, ha a motor kicsit többet kap, hűvösebben jár, mégha a maximális teljesítményét nem is adja le 100%-osan. A hosszabb élettartam talán fontosabb.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.