Fimolról utoljára

2007.01.03. 09:36

Rendszeresen olvasom a tanácsait, és sokat archiválok is magamnak, mert egyszer majd jól jönnek. Sajnos a legújabb, Fimollal kapcsolatos véleménye az Ön szaktudásához méltatlanul alacsony színvonalúra sikerült, ez észrevehetően nem az Ön szakterülete. Ez nem baj, de az elterjedt "nem ismerem, tehát nem ajánlom" hozzáállás helyett tisztességesebb lett volna azt írnia, hogy "nem ismerem, nem foglalok állást".

A Fimol jelenleg is kapható a MOL kutaknál és a gyártó üzletében, 4 ütemű és 2 ütemű változatban, ez utóbbi olyan hordozóanyaggal készült, hogy jól keveredjen a benzinnel, tehát az egyik "ha" máris kilőve. A többit is kilőhette volna, ha utánanéz, mivel a molibdén-diszulfid sok évtizede használt, iparban és közlekedésben bevált kenőanyag, egyetemen is oktatják a megfelelő szakokon, pl. épp most vettem autóhoz gumiharangot, amihez gyárilag MoS2-vel dúsított kenőzsírt adtak. A MoS2 tehát semmiképpen sem tévesztendő össze sok új kopásgátló "csodaszerrel", amikről azt sem tudjuk, mit tartalmaznak.

Kedves Ferenc!

Köszönettel vettem kiegészítését a Fimol adalékról. Én valóban nem tudtam, hogy még kapható a Fimol, de nem állítottam levelemben, hogy a Fimol alapját képező MoS 2 (molibdén-diszulfid), mint kenőanyag nem használ, nem alkalmazzák, stb.

Azonban megjegyezném, hogy konzisztens állagú kenőanyagban (mint a gépzsír) a felülethez tapadás megoldott, így a kenési helyekre való eljuttatása nem probléma. Ellenben igenis probléma és megkérdőjelezhető a tüzelőanyagba keverése, és ezáltal a hengerfalra való eljuttatásának hatékonysága. Ez a rovat most nem színhelye mélyebb tribológiai okfejtéseknek, de röviden (és kissé pongyolán) fogalmazva az ilyen jellegű szilárd kenőanyagok akkor tudják igazán hatékonyan a szárazsúrlódást határsúrlódássá alakítani, ha a kenőanyag-molekulák adszorpcióval vagy kemiszorpcióval kötődnek a felülethez, és a két gépelem (jelen esetben a gyűrű és a hengerfal) között megragadnak. Hiába a néhány mikronos szemcseméret, a gyűrű- hengerfal érintkezés miatt és az egyéb áramlási viszonyok miatt az égéstérben az ilyen jellegű kenőanyag célba juttatása megkérdőjelezhető. Ezért, és korábbi tapasztalataimból kiindulva javasoltam, hogy a speciális, jó minőségű 2T olaj alkalmazása jobb lehet, mint a Fimol adalékolása egy átlagos kétütemű olajba.

Minden kiegészítésnek, amit az olvasóktól kapok, mindig örülök, mert egyrészt Docendo Discimus, azaz tanítva tanulunk, másrészt pedig látom, hogy a rovat nem érdektelen Motoros társaim számára.