Jogos igény, vagy szemfényvesztés?

2007.02.20. 14:05
Egy átlagos gyertyacseréről lenne szó a motoromban (BMW R1200ST 2005-ös évj.), ez ügyben kérném a tanácsod. A motor javítási CD-je csak egy márkát és típust jelöl meg: BOSCH YR5LDE. Én a rossz tapasztalataim miatt nem bízom ebben a márkában. Szívesebben raknék bele DENSO-t vagy NGK-t, de sajnos nem tudom, hogy gyártanak-e a motoromnak megfelelőt? Ezért kérném a segítséged, hogy mi a típusjelzése a másik kettőnek, ami nekem jó lenne? A másik az, hogy ellenőrizni a hézagot 10000 km-ként kell (0,8-1 mm), de cserélni 40000 km-ként. Ennyit bírnak a japán gyertyamárkák is? Hiszen a nővérem motorjában (HONDA Hornet 600 S) 18000 km-ként kell cserélni, és abban japán gyertya van. Érdemes olyan gyertyát venni, amely irídium, wolfram stb. pólussal rendelkezik, vagy ez csak szemfényvesztés? Vagy talán csak ezek bírják a gyűrődést 40000 km-en keresztül?

Kedves Gyuri!

Az én katalógusom az NGK DCPR8EK, vagy az irídium elektródás DCPR8EIX jelű gyertyát javasolja az R1200ST-hez, azonban érdemes egy nagyobb gyertyaforgalmazó keresztreferencia katalógusát megnézni, mert a tapasztalatom az, hogy azok pontosabbak, és több típust jelölnek meg, mint az on-line katalógusok.

Az irídium, wolfram vagy platina elektródás gyertyák egyáltalán nem a szemfényvesztés kategóriába tartoznak, ezek elektródája magasabb hőmérsékletű lehet az öngyulladás veszélye nélkül, jobban tisztulnak, és az ív által okozott elektromos anyagvándorlásuk (eróziójuk) is sokkal kisebb, tehát hosszabb élettartamúak. Emellett nagyobb szikraintenzitásuk van sok kilométer futásteljesítmény után is, mint a hagyományos elektródás gyertyáknak. Ez árukban is megmutatkozik. Az általad megjelölt Bosch gyertya dupla testelektródás, ez is egy biztosíték arra, hogy a gyertya kibírja akár 40e km-en keresztül is, hiszen az ív nem mindig ugyanazon a ponton keletkezik, hanem ott, ahol a legkisebb ionizációs feszültség kell az ívhez, tehát hol itt, hol ott, így az elektróda hosszabb életű, és a szikraintenzitás optimális az adott feltételek esetében.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.