Mitől olajos a légszűrő?

2007.02.23. 14:41
Tavaly év közepén vettem egy 1997-es Yamaha XT600E típusú endurót. Előző gazdája terepes kiruccanásokra használta, és nekem is ez volt a célom vele. A motor kifogástalanul működött, azonnal indult, a szívatót nagyon hamar vissza lehetett tolni, és az alapjárata is egyenletes volt, a blokkból semmi zörej nem hallatszott. Ha az ember megvesz egy vasat, akkor lecseréli az olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt, rendbe teszi a dolgokat. De amíg beszereztem a szükséges alkatrészeket, addig is ismerkedő csapatásokat végeztem, és megállapítottam: nem bántam meg a típusválasztást.

Aztán az olajat lecseréltem a szűrővel egyetemben, levegőszűrőt azonban nem kaptam. Gondoltam, majd a téli időszakban bepótlom. A dolog húzódott, a csapatások mentek. Idővel arra lettem figyelmes, hogy a motor nehezebben indul, és a teljesítménye is kissé esett. Levegővételi problémára gyanakodtam, uccu neki boncoljuk fel a járgány tüdejét. Az eredmény igen érdekes volt. A levegőszűrő belső oldala (karbi felől) normálisan nézett ki, de a külső oldala (innen áramlik befelé a levegő) olajos volt. Annyira, hogy a szivacscsík, ami a szűrőházra felül, caffogott az olajtól. Valamint a szűrőház mindkét fele (szűrő külső oldala felőli és a szűrő/karbi közötti része) olajsáros volt! Mi lehet az ok? A motorblokkból vezet egy cső a szűrőházba, talán itt jön vissza a trutyi? De akkor a szűrő belső oldala miért nem olajos? A tisztítás és a légszűrőcsere után a gép visszanyerte könnyed indíthatóságát, és a gyengélkedés is elmúlt. Mi a véleményed? Plusz kérdés: a szűrőház fedele alá nem szoktak valamit kenni tömítés céljából?

Kedves Csaba!

Gyakori megoldás, hogy a motor forgattyúház-szellőzését közvetlenül a légszűrődobozba vezetik, így az itt megjelenő olajpárát a motor visszaszívja, elégeti, nem kerül közvetlenül a szabadba. Ahogy a motor kopik, tömítetlensége rosszabb lesz, a kartergáz nő, egyre több olajat hord fel a légszűrődobozba. Nem kell azonban megijedni, nem biztos, hogy a kopások lettek nagyobbak, bizonyos üzemi körülmények között - például kis fordulaton vagy terepen teljesen - normális, hogy ezek az úgynevezett résveszteségek megnőnek. Több olaj kerül a légszűrődobozba, továbbá szintén nagyobb felhordott olajmennyiséget jelent a magas olajszint is. A szűrőnek csak a szívó oldala szokott olajos lenni, ennek áramlástani okai vannak, persze idővel átitatódik, ezzel egy időben a teljesítmény is érezhetően csökken a megnövekedett szűrő ellenállás miatt. A levegőszűrőt érdemes gyakran cserélni, pláne terephasználat esetén, mert ennek meghatározó szerepe van a motor élettartamában.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.