Sportlégszűrő vs. papírszűrő

2007.03.06. 10:57
Nemrég vásároltam egy '83-as Suzuki GSX 1100ES motort, teljesen mad-maxesre lecsupaszítva. Túrázáshoz vettem, és mert olyan motort szerettem volna, ami elnyűhetetlen, és amit otthon szerelgethetek. Tovább szeretném erősíteni a mad-max stílus, de csak úgy, hogy nem rövidítem le drasztikusan a motor élettartamát. Az első kérdésem az lenne, hogy a sportlégszűrő károsabb-e a motornak a hagyományos gyári légszűrőhöz képest, ami igencsak hatalmasra sikerült. Egyáltalán miért van ilyen alakja? Feltételezem, hogy gyári kísérletek eredménye, mégsem értem. A másik, hogy milyen károkat okozhat, és mennyire rontom a blokk hűtését, ha a kipufogókönyököket azbeszttel bandázsolom? És egy utolsó kérdés, mi az alapvető különbség a 4:1, 4:2, 4:4 kipufogók között? Köszönöm a választ. Minden elismerésem a rovathoz, rengeteget tanul az ember a válaszokból.

Kedves Zsolt!

Olyan kérdések ezek, amelyeket sokan kérdeznek, ezért részletesebben kifejtem. A sportlégszűrő műszaki alapja az, hogy kisebb szívóoldali ellenállást képez, következésképpen fordulaton a motornak jobb lehet a töltéscseréje. A feltételes mód azért van, mert ehhez a kipufogó oldalon is javítani kell az áramlási viszonyokat, ráadásul ne reméljünk tízen lóerőket, mert ahhoz egyéb szerkezeti beavatkozásra is szükség lenne. A sportszűrők általában nedves szűrők, ahol a beszívott szennyeződést speciális légszűrőolaj köti meg. A szokásos 5-15 mikronos száraz papír szitaszűrők helyett itt 20-40 mikronos szűrési küszöb lenne, ha szárazon használnánk. Amennyiben a jó minőségű sportszűrő megfelelően van tisztítva és kenve, akkor szűrési hatásfoka eléri, sőt meg is haladhatja a gyári szűrőt, viszont sokkal gyakoribb tisztítást és újraolajozást kíván.

A kipufogó bandázsolása is - mint a műszaki életben szinte minden - előnyökkel, egyben hátrányokkal is jár. Egyértelmű előnye, hogy nagy fordulaton az áramló kipufogógázokat nem hagyja gyorsan visszahűlni, így sűrűsége és áramlási sebessége is állandó marad, jobb töltéscserét eredményez. Ez azonban csak nagyon kiélezett helyzetben jelenthet mérhető többletet egy szívómotornál, ne reméljünk nagy teljesítménynövekményt. További előnye, hogy az esetlegesen közel lévő idomot megóvja a hőtől. A hátránya, hogy bizonyos esetekben nagyobb hangtompító és hengerfej hőmérsékletet eredményez. A hengerfej hőmérsékletének emelkedése a rosszabb hőleadás miatt nem jelentős, a hangtompító nagyobb hőfoka pedig a legtöbb esetben nem probléma.

A kipufogók elvezetése, a gyűjtőcsövek elrendezése a kipufogó tervezőjének az elgondolását tükrözi, ebben általában a fizikai lehetőségek, geometriai méretek a meghatározók. Minden elrendezést lehet a motorhoz hangolni, nem lehet kiválasztani a jó és jobb elrendezést, adott motorhoz lehet csak kiválasztani az optimumot, nincs általános jó megoldás.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.