Nem segít a gyertyacsere

2007.03.02. 11:20
Leírása és a stílusom alapján beraktam motoromba 4 db NGK CR9EK gyertyát, hogy tuti adjon szikrát, erre a következőt produkálta: nehezebben indul, gyakran utógyújtásra emlékeztető durranásokat hallok a kipufogó torkában és a dobban is. Az alapjárat eddig tökéletes volt, most néha mintha egy-két henger le akarna állni, de gyorsan korrigál a gép. Az már mellékes, hogy magas fordulatszámon megtorpan a gép, mintha nem kapna szikrát. Ezt az előző gyertyákkal is művelte, ezért cseréltem ki őket. Viszont most ezt kevésbé műveli. Sajnos az előző gyertyák nem tudom milyen típusúak, ráadásul nem is egyformák voltak. Egy CR9E és három más gyártmányú volt.

A kérdésem a következő: elképzelhető, hogy a hideg időjárás miatt teszi ezt a gép, és jobb időben eltűnik majd a probléma, vagy teljesen más gyertyák kellenek bele? Hosszú távon okozhat problémát ez a durrogás? A gép szervízben volt gyertyacsere előtt. A szerelőm ajánlotta a gyertyacserét, csak akkor még nem akartam kicserélni (mivel 600km volt még csak a gyertyákban, előtte cseréltem). A szerelő tökéletesen beállította az alapjáratot,és figyelmeztetett a magas fordulaton való megtorpanásra. Ő a gyertyára tippelt. A CDI gyújtást kimérte, azt mondta rendben van.

Kedves Ferenc!

Nem szeretek elmondás alapján tanácsot adni ilyen kérdésekben, pláne, ha már szerelő meg is vizsgálta a motort. Egy helyszíni diagnosztikát semmilyen elmondás, hibaleírás nem helyettesíthet, azonban érdemes megfontolni a következőket: ha a motornak van valamilyen hibája, például durrog vagy megtorpan gázadásra, egyenetlen az alapjárat vagy leáll, az elképzelhető, hogy egy gyertyacsere alkalmával, a teljesen új gyertyákkal kevésbé csinálja, mérséklődik a jelenség, azonban ez mindössze azt jelenti, hogy a rosszul karburált vagy egyéb problémával küszködő motoron az új, nagyobb szikraintenzitású gyertya javít valamit.

Sajnos ez nem azt jelenti, hogy a gyeryta volt a probléma. Elképzelhető, hogy a hideg idő miatt a karburátor jegesedik (jellemző a japán belpiacos, szegényre karburált motoroknál) a keverék elszegényedik, durrog, és az új gyertyával ez valamelyest javul. Ideig-óráig még jó is lehet, de pár kilometer után ismét rossz. Ez nem a gyertya hibája, hanem a beállítások nem megfelelő volta. Én a karburátor környékén nézelődnék, de hangsúlyozom, egy helyszíni hibamegállapítást nem pótolhat egy leírás, elmondás utáni diagnosztika.

Olvasónk, Gábor hozzászólása a témához:
Nekem is pont ilyen bajaim voltak 3 évig ,majd rájöttem, hogy a karburatorból le kell engedni időnként a benzint. Azóta minden tökéletes, természetesen nem okoskodni szeretnék, csak pl. többszöri szervizbe járás után se mondta soha senki, hogy időnkét le kell engedni a karburatorból a benzint. Lehet, ez annyira triviális, hogy ezt minden szerelő feltételezi a motortulajdonosról.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.