Nehéz a választás

2007.03.05. 10:26
Rengeteg kérdésem volna. Olvastam két levélre adott válaszát Yamaha XT-vel és KTM-mel kapcsolatban. Mit jelent az, hogy az XT gyenge terepalkalmassággal rendelkezik? Mi számít gyenge terepnek? Miben jobb a KTM LC4 futóműve az XT-jénél? Mennyivel költségesebb a KTM karbantartása, esetleges javítása? Lehet nálunk LC4 400-at kapni? Mi az alapvető különbség a KTM LC4 enduro és a supermoto változat között? És mi a véleménye a Suzuki DR-Z-ről?

Kedves Éva!

Tényleg sok a kérdés, de nézzük sorjában. A motorok terep alkalmasságát általában fizikai jellemzők határozzák meg, elsősorban vázgeometria, hasmagasság, rugóút hossza, rugós tagok karektere, beállítása. Az XT tervezői, - pláne az újabb modelleknél - inkább az utcai komfortot tekintették elsődleges célnak, ezért a futómű puhább, a motor alacsonyabb. Ebből következik, hogy kényelmesebb, komfortosabb. Rugós tagjait nem lehet állítani, de ahová a motort szánták, aszfalt túrákhoz, kemény földutakon motorozáshoz, arra tökéletes. Gyorsabb terepre, ugratókkal tarkított kemény endurózásra sem futóműve, sem tömege nem teszi ezt a motort alkalmassá.

A KTM LC4 sorozata 1996-ban még az enduro világbajnokságban ment és Hatnapost nyertek vele, 2002-ben a magyar hobbi (tömegsport) motokrossz kategóriában ment ilyen motor. Futóműve hosszabb rugóutakkal rendelkezik, húzó és nyomófokozati csillapítása is állítható, csillapítása erősebb, hasmagassága nagyobb, tömege kisebb. Azonban kényelmetlenebb, üléspozíciója sportosabb, motorja nyersebb. Érződik, hogy egy verseny-célra fejlesztett motor utcai változata. Karbantartása is más, a nagyobb teljesítményhez nagyobb odafigyelés szükséges, jobb minőségű kenőolaj, sűrűbb cserével, stb. Az LC4 400-as sorozatot már nem gyártja a KTM, esetleg használt kapható, de nincs sok az országban.

A Suzuki DR-Z sorozata az egyik legkedveltebb hobbi enduró motor Magyarországon, az eladási statisztikák is ezt bizonyítják. Ára megfizethető, megbízható, relatíve olcsó és jó minőségű. Ha arra használjuk, amire a gyártó gondolta, akkor egy jó vétel lehet. Én azt javasolom, hogy mielőtt bármelyik mellett dönt, keressen egy lehetőséget próbaútra. Ez majd sok kérdésre megadja a választ, mert a három említett motor nagyon eltérő karakterű.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.