Az eltűnő olaj rejtélye

2007.03.08. 20:38
Tavaly júniusban vásároltam egy Yamaha FZS 1000 Fazert, 2005-ös évjárat, 3400 km volt benne. 4000 km-nél lecseréltettem az olajat, 12000 km-nél rendszeresen kigyulladt az olajvisszajelző lámpa, főleg induláskor és mikor magasabb fordulaton forgattam a motort, pl. autópálya. Mikor visszaengedtem a gázt, elaludt. Szakszervizben azt mondták, öntsek hozzá olajat, megtettem, lámpa nem jelzett. 14 000-nél tavaly összel megint lecseréltettem a motorolajat, most 16 700 km-nél járok, és ismét kigyullad a lámpa indulás után 1-2 km-rel, majd kb. 1 perc után el is alszik. Mindkét olajcserénél Castrol R4-et használtam. Olajfolyás nem látszik sehol. Mi lehet a gond, mit javasolsz?

Kedves Csaba!

Először pontosan meg kellene határozni, hogy mennyi az az olajmennyiség, ami elfogy, amit után kell tölteni. Szélsőséges körülmények között (folyamatos kis fordulat, városi használat vagy nagy fordulat, német autópályatempó) az 1000 km / 1 liter olajfogyás is megengedett, és nem mérhető kopás, nem található konkrét meghibásodás.

Az olajfogyás csökkenthető esetleg egy másik olaj használatával, még ha azonos viszkozitási osztályba is esik, előfordul, hogy egy másik márkából a motor kevesebbet fogyaszt.

Indítás után kicsit nagyobb fordulatra emelve a motort gyakran előfordul a szintjelzős motoroknál, hogy kigyullad az elégtelen olajszintet jelző lámpa, mert az olajszivattyú felszívja a mennyiséget és a kenési helyekről, a hengerfejből, a vezérlés elemeiről a hideg, viszkózus olaj lassabban jut vissza a forgattyúházba, a szintjelzőhöz. Ez persze nem normális és alacsony olajszintet jelez, de meghibásodást nem okoz, ez egy jelzés, hogy után kell tölteni.

A 70-es években a Lada motorokon nevelkedett szerelőknek mindig furcsa, hogy a mai motorok akár 1 liter / 1000 km olajfogyasztást is produkálhatnak, mert régen az olaj fogyása a motor kopottságának mérőszáma volt. A mai, alacsony oldalfalú dugattyújú, nagyfordulatú motorok olyan széles fordulatszámtartományban terhelhetők, hogy a magas(abb) olajfogyasztás a konstrukciójuk velejárója. Nem kell félni, ellenőrizni kell a szintet gyakrabban, és utána kell tölteni.

Olvasónk hozzászólása:

Épp olvasgattam az utolsó panaszt a Fazerről, csak arra szeretnélek megkérni, hogy továbbítsd ezt a levelet a Fazer tulajdonosának. Ott kezdeném, hogy immáron 2 éve én is Fazer tulajdonos vagyok. A tavalyi évben legyűrtem vele 44 ezer km-t. Az első 10 000-nél én is tapasztaltam hasonlókat az r4-es olajjal. Ezzel az a baj, hogy túl finom olaj a Fazernek. A Castrol GPS 10w-40-et ajánlanám, ennek használata után jelentősen csökkent az olajfogyasztásom. A két szervizintervallum között egyszer sem villant fel az olajlámpám, pedig hozzáteszem, hajtom a gépet rendesen.

Motoros üdvözlettel Balogh Róbert

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.