no

Az olaj miatt csörög?

2007.05.17. 09:20

Olajjal kapcsolatban lenne egy kérdésem. 2003-as R1-esemből mechanikus zajok, csörgések hallatszanak, amióta fullszintetikus olajat raktam bele. Amikor megvettem a motort használtan, nem voltak ilyen problémák, akkor még félszintetikus olaj volt benne. A gyár is azt írja elő. A szerelő szerint olaj miatt nem lehet ilyen gond, de több helyről hallottam hasonlót, és hogy miután félszintetikust tettek megint a motorba a zajok megszűntek, vagy legalábbis csökkentek. Olajcsere előtt áll a motor, és félszintetikust szeretnék megint beletenni. A kérdésem az lett volna, hogy van-e valóságalapja a fenti feltételezésnek?

Kedves Péter!

Való igaz, hogy egyes olajok jobban, más olajok kevésbé tompítják a zajokat, és ez nemcsak a viszkozitással (sűrűséggel) van összefüggésben. Ráadásul egyes olajok eltérő mértékben változtatják a viszkozitásukat a hőmérésklet függvényében, ez különböző üzemállapotokban különböző zajokat okoz, egyikkel hidegen jobban, másikkal melegen jobban.

Viszont ne felejtsük el, hogy a kenőolajnak, mint gépelemnek az elsődleges feladata a szerkezeti elemek kenése, a hő elszállítása, ezeknek pedig nem sok közük van a zajcsillapításhoz. Előállhat az a faramuci helyzet, hogy az egyik olajjal nagyon szépen, csendben megy a gép, viszont hőmérséklet stabilitása, nyírással szembeni ellenállása és egyéb tribológiai jellemzői messze elmaradnak egy másik olajtól, amivel viszont kicsit zajosabb a motor járása.

A lényeges, hogy a motorba olyan viszkozitású olajat tegyünk, mint amit a gyár előír, és általánosságban elmondható, hogy az ásványi olajok rosszabbak, mint a félszintetikus, a félszintetikus pedig kenési jellemzőiben alatta marad a szintetikusnak, függetlenül attól, hogy melyikkel jár csendesebben a blokk.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.