A csörgő hajtókar
Én sajnos a 250-es Banditom hajtókar-csapágyával birkózom. A tünetek úgy kezdődtek, hogy gázadásra csörgő hang jött a motorból. Gázt visszaengedem, nincs hang, megint gáz, megint csörög. A vezérműlánc rendben, szelephézag rendben. Én a hajtókar-csapágyra tippeltem ezért hát szét is szedtük a motort. Nos, érdekes de olyan, mintha a hajtókar fel-le irányba rendben lenne, de előre-hátra mozdításnál viszont kottyan vagy 1 tized mm-t. Nem tudom, hogy ez normális-e. Én úgy gondolom, hogy egy jó csapágynak elvileg kör alakúnak kéne lennie, de ez olyan mintha ovális lenne. Ez a csapágy két félből áll össze, nem tudom, hogy normális-e, hogy a két felet bele teszem a hajtókarba és összecsavarozom, és az egyik irányba mozog, a másikba nem.
Kérdésem az, hogy ebből adódhat a csörgő hang szerinted? Következő kérdés, hogy elég-e, ha azt a méretet teszem bele, ami bent volt vagy vegyek kopás utáni túlméretet? Mit javasolsz? Ebben jelenleg barna színűt látok, de sajnos nem tudom, hogy még milyen színűek vannak, és hogy hogyan növekszik a túlméret. Ha ebben esetleg tudnál segíteni, azt megköszönném. (Melyik szín milyen méretet takar?)
Köszönöm a válaszokat elöre is üdv:Lala
Kedves Lala!
A dolog sajnos nem ilyen egyszerű. Amikor gyanússá válik, hogy
valamelyik hajtórúd alsó csapágya (forgattyúkar vagy hajtókar
csapágynak is nevezik) hibás, akkor több mérést is el kell végezni.
Először meg kell vizsgálni, hogy maga a csap milyen állapotú, ahová a
hajtórúd kapcsolódik az osztott csapágycsésze segítségével. Ha a csap
kopott, barázdált vagy ovális, akkor a főtengely köszörülés nem
maradhat el, mert a csapágy ekkor csak kisebb felületen visz át erőt, a
motor nem vagy csak ideig-óráig lesz zajmentes és működőképes. Az ilyen
gépmunka szakműhely feladata, mérőeszköz és gép is kell hozzá a
tapasztalaton és szaktudáson kívül. A hajtórudat szintén meg kell
vizsgálni, gyakori probléma, hogy az alsó csésze megnyúlik és a
nagyfurat ovális lesz. Lehet, hogy neked is ez okozza az egyenetlen
csapágyhézagot.
Egy szó, mint száz, ahhoz, hogy megbízható és jó motor álljon
össze a gépből és azt javasolom vidd el, méresd meg egy gépműhelyben,
ahol a szakember megmondja, hogy mit lehet és mit érdemes csinálni. A
motor lelke a forgattyús mechanizmus, nem érdemes elgányolni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.