no

Általános karbantartás... vagy nem?

2007.05.22. 08:30

Pár napja vettem egy 6 éves, de még bejáratós Suzuki 250-es Intrudert. Már esedékes az 1000 km-es szerviz, de a kezelési kézikönyvben olvasottak szerint a kora alapján is szükséges néhány művelet. Ezekkel kapcsolatban van pár kérdésem.
Az olajat olajszűrővel mindenképp cserélem (bármilyen járművet is veszek). Nem kaptam szűrőfedél tömítést, gondolom, a régi még kibír egy szezont.
Levegőszűrő tisztítás:
A kézikönyv javasolja, hogy a levegőszűrő anyagot valamilyen tisztító oldatban kell kimosni (Cleaning Solvent), és motorolajjal kissé beáztatni. Mit használjak a kimosáshoz Cleaning Solvent gyanánt?
Lánc kenése:
Kerozint javasol a lánc mosáshoz, és olyan láncsprayt ami nem bántja az O-gyűrűs láncot. Kerozin helyett nincs valami elérhetőbb?
Fékolaj csere:
A 4 évenkénti csere indokolt? Lent a dugattyúház tetején levő légtelenítő csavart kell lecsavarni a leeresztéshez? Van valami jó módszer, hogy ne legyen minden csupa fékolaj?
Vezérmű:
Bejáratás után indokolt bármilyen ellenőrzés, után-állítás (szelephézag, vezérműlánc feszessége)?
Nagyra értékelem a rovatát, segítségét előre is köszönöm!
Kiváló Tisztelettel,
Nagy Gábor

Kedves Gábor!

Sorra haladva a kérdésekkel a következőket kell szem előtt tartani:

A tisztítható légszűrő tisztító folyadékának olyannak kell lenni, ami a szűrő anyagát nem károsítja, a sokak által preferált benzinben kimosását én nem javasolom, mert egyes szűrőket ez megmar, megkeményít és szétporladnak rövid idő alatt. Ennél sokkal jobb a Brigéciolban áztatás, majd vízzel kimosás. Természetesen a legjobb a kimondottan erre a célra készült szűrőmosó folyadék, mert azok tisztítóhatása magasabb, nem roncsolják a szűrő szövetrostjait vagy egyéb szerkezetét (attól függ milyen szűrő), illetve a környezetre sem károsak. A motorolajjal való átitatás (60-as évek technikája) már meghaladott. Manapság elérhetők a kimondottan szűrők kenésére, ragacsossá tételére gyártott szűrőolajok, ezek nem illékonyak és pormegkötő képességük sokszorosa az olajnak, jobban tapad bele a 10 mikron alatti szemcseméret is, mint az olajba.

A lánc kenéséhez O gyűrűs láncokhoz való, lehetőleg teflont vagy más kopáscsökkentő adalékot is tartalmazó spray-t ajánlom, tisztításhoz pedig a már említett Brigéciol és a nem túl erős víz, esetleg gyengén ecsettel segítve a régi spray maradvány és kosz leoldódását. Egyébként lánctisztító spray is kapható, amely hasonló, mint a már sokak által ismert és alkalmazott fék zsírtalanító, tisztító spray, amivel sokan tisztítják a láncot.
A fékfolyadék (nem biztos, hogy olaj, lehet, hogy köze sincs semmilyen olajszármazékhoz) cseréje igenis indokolt 4 évenként, egyesek szerint két évenként. Ennek oka, hogy a folyadék öregszik, vizet vesz magába, szennyeződéseket hordoz, gázosodásra hajlamos lesz, forráspontja csökken. A cserét szervizekben kézi vákumpumpával végzik, ahol a rendszert levákumolják és kiszippantják a folyadékot, semmi nem csepeg szét. Otthon, ilyen eszköz hiányában marad a cső ráhúzás a légtelenítőre és a szokásos pumpa-pumpa-pumpa-nyit-zár módszer. Ha ebben gyakorlatlan, érdemes szerelőre bízni, mert a fék nem játék. Egyes fékek légtelenítése szerelőknek is nehézkes, és gyakorlatot igényel.

A bejáratás utáni ellenőrzéseket a gyártói leírásokat követve kell elvégezni. Ilyenkor szokásos a szelephézag ellenőrzése, a motorolaj cseréje és néhány egyszerűbb ellenőrzés, csavar utánhúzás. Ezen műveletek elvégzése fontos a későbbi hibamentes működés érdekében.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.