Nem mindegy mi folyik itt

2007.05.25. 09:06
Tisztelt Motordoki!

A következö lenne a kérdésem:
SUZUKI SV650 2002 (a régebbí típusú csővázas) motorkerékpárom van. A gyárilag előírt olaj 10W-40 SG teljesítményszínt. Én Castrol RS4T 10W-60-as (SG teljesítményszíntű) olajat használok. Az lenne a kérdésem, hogy ez mennyire káros, vagy egyeltalán káros-e a motornak? Én azért választottam ezt az olajat, mivel az ára is elfogadható, külföldön ugyanannyi az ára, mint Magyarországon a Castrol Actevonak, ami köztudott kisebb fordulatszámú mkp-ba lett tervezve. A választás másik oka az volt, hogy az új, 2003-tól gyártott SV-kre már olajhűtő került, és valószinűleg nem hiába, mivel lehetséges, rájöttek, hogy kevés a hűtés, és az olajat is hűteni kellene.
Válaszát köszönöm!
Üdv.:Szili Imre

Kedves Imre!

A SAE 10W40 és a SAE 10W60 viszkozitás osztályú olaj, ha teljesítményszintje megegyezik akkor abban különbözik egymástól, hogy a 100 fokon mért viszkozitása a 60-asnak nagyobb, tehát az olaj sűrűbb, mint 40-es társa. Mivel a motornak gyárilag SAE40-es melegoldali viszkozitású olajat írnak elő, ezért az elegendő neki, azonban a 60-as, ha extrém terhelésnek tesszük ki a motort vagy túlmelegítjük magasabb hőmérsékleten is képes használható kenőfilmet képezni a csapágyakban, tehát több termikus tartalékkal rendelkezik. Nem szabad azonban azt sem elhallgatnunk, hogy a viszkózusabb, sűrűbb olajnak a keringetése több munkát igényel, a motor veszteségei ezzel magasabbak, teljesítménye elméletileg alacsonyabb.
Ebben az esetben a SAE 10W60 olaj alkalmazása tehát nem káros, ha teljesítményszintje is megegyezik illetve magasabb, mint a gyári előírás, azonban jelentős előnyökre átlagos üzemeltetés során nem számíthatunk.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.