A kompressziónak nincs mértékegysége?

2007.05.29. 08:52
T. Motordoki!

Kérdésem a következő: a motorom gépkönyvében 9.0:1 sűrítési arány található. Ez esetben elméletileg 9 bar kompressziót kellene mérjek kompressziómérővel a hengerekben? Esetleg ez a gyári adat valamiféle minimum értéket jelöl? Az ettől való eltérés milyen mértékben elfogadható?
A motorom 500cm3, soros kéthengeres, 9000/perc fordulaton adja le a legnagyobb teljesítményét. Az általam mért kompresszió mind a két hengerben 11.5 bar. A motorban 3000 km van.

Kedves Gábor!

A gyári adatokban megadott kompresszióviszony vagy sűrítési arány nem azonos a hengerekben mérhető kompresszió végnyomással. A sűrítési viszony egy olyan viszonyszám, ami azt mutatja meg, hogy az elméleti beszívott levegőmennyiséget a hengerben mennyire, hányszorosára sűríti össze a munkaütem előtt. Értelemszerűen itt nincs mértékegység. A kompresszió végnyomás pedig egy fizikai mértékegységgel ellátott nyomásadat, az fejezi ki, hogy mekkora a csúcsnyomás a hengerben, munkaütem nélkül működtetve a motor indítómotorral vagy berúgókarral.
Általában a kompresszió végnyomás új járműnél (benzinmotor esetében) 10-13 bar közé esik, a kopáshatár, a megengedhető legkisebb értékek pedig 7-8 bar közé esnek. Az általad mért 11.5 bar tökéletesnek mondható, ráadásul az is nagyon fontos, hogy minden hengerben azonos legyen a kompresszió végnyomás. Nálad ez is teljesül, aggodalomra nincs ok.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.