Melegben melegszik.
Mit öntsek a víz helyére?

2007.06.19. 08:48
Szia Doki!

Mondták korábban, de most a kánikulában már saját bőrömön is tapasztalom, hogy a Honda CBR 1000 RR nagyon melegszik. Mióta 20 fok fölé ment a levegő hőmérséklete, azóta a motor városi tötymörgés után 104-107 fokosra melegszik fel. A melegedés már versenypályán is előjön, igaz hál’ istennek csak leálláskor, körözgetve 85-90 fok (igaz már ez is picit magas, de nem zavar a kisebb teljesítmény). Végh Jana nem ajánlotta, hogy kivegyem a termosztátot mert utcán is használom, így autópályán akár 50 fokra is lehűlhet a víz, ami megbolondítja a keverékképzést. Hűtőbordákat tisztogatom, ECT szenzor, termosztát, hűtősapka, vízpumpa, ventillátor stb. mind rendben, hiszen viszonylag új a motor és amint tudok vele menni legalább 40-el úgy rögtön hűlni kezd a víz.
Úgy olvasom a weben, hogy ez normális a Blade tulajoknál, de nekem majd megfő a lábam a lábtartón, így szeretnék pár fokkal hűsebb blokkot. A hűtőt nincs kedvem nagyobbra cserélni, még egy ventilátort se szeretnék, csak valami szolid megoldást. Mi a véleményed a WaterWetter előre kevert hűtőfolyadékról?
A segítségével sokaknak sikerült 5-10 fokkal hűsíteni a blokkot. Vagy használjak desztillált vizet fagyálló nélkül? Azt mondják, hogy így nem lesz kenése a vízpumpának, ami logikusan hangzik, de külföldön sok helyen nem engednek fel fagyállós motorokat versenypályára a csúszás veszély miatt, ott hogy kenődik a vízpumpa? Valamint mi a véleményed arról a teóriámról, miszerint mióta Repsol Racing 10W-50 olajat használok azóta jobban melegszik a víz? Segítene, ha 15W vagy 20W olajat használnék (nulla fok alatt nem motorozom)? Ha jól tudom a szerelési könyvek attól függően, hogy milyen levegő hőmérsékletnél használjuk a motort más-más viszkozitású olajakat is megengednek.

Köszönöm a segítséget előre is,
Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Korszerű motorok túlnyomásos hűtőrendszerében a 104-107 fok nem utal hibára, mert 110-ig nyugodtan elmehet. Nyilvánvaló, hogy a városi tötymörgés nem üzemszerű, ilyenkor a hűtővíz sem teljesen üzemszerű hőfokon van, de amíg nem forr fel, nem okoz semmilyen problémát.
A blokk hűsítése pedig pont ellenkezőleg, nem a sűrűbb 15W vagy 20 W hidegoldali viszkozitású olajjal lehetséges, hanem a hígabb, 5W vagy 10W olajokkal, amelyek melegoldali viszkozitása pedig SAE 40 vagy 50, ezek ugyanis jobb hőleadásúak.
A tiszta hűtővíz hőkapacitása valójában jobb, mint a fagyálló keveréknek, de a tiszta desztvíz nem korróziógátló hatású és valóban jobban igénybeveszi a pumpát is.
Az előre kevert WaterWetter folyadékkal nincs tapasztalatom, a marketingszöveget meg nem szeretném minősíteni, de a saját (marketing) görbéiken is csak minimális (0.2%?) az eltérés a tiszta desztvízhez képest. Mi lehet a valóságban?

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.