Behúzom a kuplungot, és mégis húz
Kedves Motordoki!
A motorom egy 1998-as Kawasaki ZZR 400-as 40 000 kilométerrel. A tünet az, hogy ha 1-esben van a motor, és a kuplungkar teljesen be van húzva, és vagy egyhelyben állok, vagy csak lábbal mozgatom magam (pl. kiállás garázsból), akkor valamilyen enyhe szinten fog a kuplung, és gyakran le is fullad a motor. Ha utána továbbra is behúzott kuplungkarral és 1-es sebességben újraindítózok, vagy járó motornál húzom a gázt, akkor egy pillanatra érezni, hogy fogna a kuplung, egy picit előremozdul a motor, de aztán ahogy felpörög a fordulat, abbamarad a dolog. Nem minden esetben történik ez, mondhatnám, hogy véletlenszerűen, mert van, hogy simán állok pirosnál 1-esben, és nincs gond. Azt viszont megfigyeltem, hogy nemcsak beindítás után van, hanem meleg motorral is előfordul.
Mi lehet a gond, és mi a megoldás?
Köszönöm előre is a segítséget!
Üdv.
Szilárd
Kedves Szilárd!
Különítsünk el két dolgot: az egyik, amikor a kuplung nem emel
ki, a kerék állandóan forog, a motor nyomatékot visz át, „kúszni” akar
behúzott kuplunggal egyesben is. Ez tényleg probléma, ez hiba, ki kell
javítani. Több oka is lehet a meggörbült lamelláktól a rossz mechanikán
keresztül a beverődött kuplungkosárig, amiben tapadnak, szorulnak a
lamellák, ezer oka lehet.
A másik pedig egy-egy sűrűbb olaj következménye, esetleg kopott,
kicsit beverődött kuplungkosár, ami nem annyira hiba, inkább
természetes elhasználódás, de ez is közvetlen okozója, hogy a kuplung
nem emel tökéletesen szét, stb.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy ha középállványra teszünk egy új
motort és behúzzuk a kuplungot az is viszi a kereket, ez teljesen
természetes, a kuplung konstrukciójából adódik. A kérdés az átadott
nyomaték nagysága, de ezt sajnos csak a helyszínen lehet eldönteni, így
elmondás alapján nem tudjuk megítélni, hogy rossz vagy még pont
normális.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.