Az amatőr krosszozás kinyírja a gépet?
Szia!
Még hónap elején ugrottam bele egy Motorhispania, Furia 6V, 50cm3, 1997. motor megvásárlásába. Robogót akartam, de a jellegzetes testtartás távol áll tőlem, így lett enduro (életkorom 31, tinédzser emlékeimben a Simson volt az ász). Találtam egy elhagyatott pályát a közelben (Zalaegerszeg, Csatár mellett). Bár a gyengesége miatt (gyárilag 2,3 LE) csak a lankás pályát bírja, nagyon élvezetes volt a homokos csapákon száguldozni. A hullámvasutazás és a motorozás ötvözete, ráadásul a természet lágy ölén, távol a várostól, teljesen ki lehet kapcsolódni.
A MotorDoktor rovatban számos cross/enduro esetet lehet olvasni. Ezekből úgy tűnik, hogy a terepezésre használt motorok élettartama drasztikusan lecsökken. Igen hamar motorgenerálra, lengéscsillapító-javításra, stb.-re lesz szükség.
Bár sok apróságot meg kellett oldani, javítani. Most kezd összeállni a motor. Dilemma elé álltam. Vagy egy kímélő és odafigyelő városi közlekedésre fogom be, és így relativ sokáig fog működni, vagy hétvégente kimegyek a csatári pályára és nagyon gyorsan lezüllesztem, tönkreteszem.
Igaz az, hogy a terepezésre használt motor sokkal gyorsabban tönkremegy (esetemben egy totál amatőrről van szó, pl. ugratni sem tudok) ?
Jellemzően mely részei a kritikusak (itt egy nagyon harmatgyenge járgányról van szó, gondolom a lánc nyúlása kizárható)?
Köszönettel,
ifj. Császár Gyula (31)
Kedves Gyula!
Mondjuk úgy, hogy a terepezésre használt motorok nagyobb
gondoskodást, kiemelt ápolást igényelnek. A terep, az állandó por, a
mechanikai igénybevétel hamar tönkreteszi a gépeket, ez természetes.
Egy kiélezett 125-ös krosszmotor 40 lóerő körül van, de a gyors emberek
10 óránként dugattyút cserélnek, 20 óránként teleszkóp karbantartást
végeznek… Ez persze a másik véglet, egy hobbi motoros ugyanilyen motort
50-80 órát használ és nem nyúl hozzá…
Kritikus a légszűrő, ennek mindig olajozottnak kell lenni, vagy
tiszta papírszűrőnek, lényeges, hogy a zsírzóhelyek megfelelően ápoltak
legyenek, tiszta friss zsírral kezeltek, bowdenházak zártak, ne
sérültek kopottak legyenek…és típustól függően számos dolog lehet még,
amire figyelni kell. Terepre készített profi motoroknál ezek eleve
ilyen használatra tervezettek, amatőr, hobbi motornál kevésbé, de azt
általában hobbimotorosok használják. Ezeknél a szokásos
karbantartásokat kell elvégezni, de néha minden motorozás után.
Így lehetséges az is, hogy rendszeresen terepen használod, de
mégsem „zülleszted le”, teszed tönkre.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.