Minden okés, de azért kérdeznék néhányat
Tisztelt Motordoktor!
2002-es évjáratú Suzuki GSX 750 F motorom van. Tökéletes állapotú, azonban lenne pár kérdésem, csak amolyan érdeklődési szinten.
1. Ilyen típusú mociknál mekkora fordulaton való üzemeltetés a legoptimálisabb? Úgy hallottam, a tartósan alacsony (mondjuk kb. 3000-es) fordulatszám károsabb, mint a jóval nagyobb – jellegéből adódóan. Jobb a kenés talán? Mi az igazság?
2. Nyári melegben, városi araszolgatásnál honnét lehet - ha egyáltalán lehet - felismerni a túlmelegedett blokkot? Mert olajhőfok-mérő az nincs. Talán ennyire bíztak a tervezők a konstrukcióban (levegő – olaj hűtés) ? Olajpumpa állandóan működik, vagy csak a hőrelé érzékelte magas hőmérséklettől kapcsol be? És végül: az olaj - levegő hűtés mennyivel előnyösebb-előnytelenebb, mint a vízhűtés (hőtartomány, zajcsillapítás, karbantartás stb.)
Válaszát érdeklődve várom.
Üdvözlettel:
Atesz
Kedves Atesz!
Olyan kérdéseket teszel fel, amiket gyakran kérdeznek ezért
kicsit részletesebben kifejtem.
A motor kopását, ha egy fordulatszám skálán szeretnénk ábrázolni
üzemmeleg, megfelelő kenőanyaggal ellátott blokk esetében akkor
valamiféle parabola alakú görbét kapnánk, kis fordulaton és magas
fordulaton nagyon magas a kopás a középtartományhoz képest. A kis
fordulat nem pontos definíció, mert egy hathengeres GoldWing-nek az
1500-as fordulat sem alacsony, egy egyhengeresnek meg a 2500 is
alacsony. Ez konstrukciótól és természetesen terheléstől függ. Amit
kettesben még elvisel, azt már ötödikben csak rángatással,
túlterheléssel. Amikor kis fordulaton, nagy gázokkal túlterheljük a
motort, a forgattyúsmechanizmus olyan lökés-szerű terheléseket kap,
amit a kenőolajfilm a csapágyakban nem visel el, megszakad, vegyes vagy
száraz súrlódás alakul ki, ilyenkor a kopás egy ideális állapothoz
viszonyítva akár tízszeres is lehet. Hasonló a nagy fordulaton
működtetett motor, amikor az olaj túlmelegszik, esetleg fel is
habzik…ez már nem ideális üzemállapot, a kopások megnőnek, a termikus
igénybevétel jelentős lesz.
Sokan nem tudják, de az alacsony fordulat, amikor a motort magas
fokozatban erőltetjük kis tempóval, károsabb, mint a néha, rövid időre
fordulatszám leszabályzásig forgatott motor.
A hűtés kérdése elég összetett. A műszaki életben nincs olyan,
hogy valaminek csak előnye lenne a másik konstrukcióval szemben, így
van ez a hűtési rendszereknél is. A vízhűtés hatékony, nagyobb hőt tud
elvezetni, a vízköpeny csendesíti a motort, de bonyolult, nehéz,
meghibásodásra hajlamosabb ezért. A levegőhűtés egyszerű, gyorsan
melegszik, de hőelvezetése (disszipációja) rosszabb. Nem kell azonban
félni, mert a városban álló helyzetben is van annyi hőleadása a
blokknak, amennyit ilyenkor termel, feltételezve, hogy nem csúsztatod
feleslegesen a kuplungot, és nem pörgeted a motort, hogy még több hőt
termeljen. Egy jól tervezett rendszer (mint pl. a te blokkodnak a
lég-olaj hűtése) ezt simán bírja, elviseli.
Honnan tudhatjuk meg, hogy a léghűtéses motor túlmelegszik?
Amikor kezd túlmelegedni, az alapjárat általában megszűnik a nagyobb
súrlódás miatt, hangja megváltozik mert az olaj elhígul… De érdekes
módon ilyenkor nem leállítani kell, hanem olyan üzemállapotot
választani, ahol a motor menet közben tud hűlni, mondjuk elindulni,
vagy ha eddig kuplungot csúsztatva araszolgattunk akkor megállva kicsit
alapjáraton ketyegtetni, majd elindulni vagy ezután leállítani. A
túlmelegedett motort nem szabad leállítani, mert az egyenetlen hűlés
miatti hőfeszültségek bajt okozhatnak.
A Suzuki bevált lég-olaj hűtésének egyik nagy előnye, hogy a
motorolaj hamar felmelegszik, hamar üzemmelegre melegszik a blokk,
később pedig az olaj hatékonyan hűti az égésteret és a hengerfej
részeit. Ehhez persze a speciális kialakítás szükséges, egy sima
léghűtéses blokkot nem szokás lég-olaj hűtésűnek nevezni még akkor sem,
ha van olajhűtője és tudvalevőleg az olaj is szerepet játszik a hő
elvezetésében pl. a csapágyakból.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.