Tipikus hazai helyzet a garanciával

2007.07.13. 08:28
Tisztelt Motordoktor!

Lehet, nem a megfelelő helyre címzem levelem, de hasonló tartalmú tanácsokat már többet is adtál ebben a témában.
Motorvásárlás közben vagyok. Már csak pár nap és átadják leendő motorom. A motort nem egy hagyományos kereskedésben vettem meg, hanem egy márkafüggetlen kereskedésben. A Mo-i garanciával elmondásuk szerint is kicsit gáz van. Ők a gyári és törvényi két éven felül plusz egy évet is adnak rá, de lehetséges, hogy a többi rendes csak egyetlen márkás kereskedés nem lesz hajlandó a garanciát érvényesíteni, mert nem a hivatalos Mo-i importőrtől vásárolták a motort, hanem Ausztriából hozzák be. Így kb. 150e pénzzel olcsóbban is tudják adni. Kérdésem az lenne, ha náluk szervizeltetem a motort, akkor vajon az EU-ban máshol tudom-e a garanciát érvényesíteni? Illetve, hogy lehetséges, hogy egy EU-ban vásárolt motort nem hajlandóak a Mo-i márkakereskedők garanciálisan javítani?

Válaszodat előre is köszönöm,
Nyitrai Gábor

Kedves Gábor!

Valóban egyre több ilyen tárgyú levelet kapok, ezért megpróbálom összefoglalni a lényeges dolgokat.
Szinte minden Európában árusított motorra minimálisan Európai, de gyakran világ garancia van, ami azt jelenti, hogy a világ bármely részén beviszem egy hivatalos szervizbe, akkor kötelességük vele foglalkozni ha az egyéb garanciális feltételek adottak. Erre fogyasztóvédelmi szabályok is vannak, valamint az általános szerződésben (vásárláskor) is kell erre utalásnak lenni.
A hangsúly a garanciális feltételeken van, ezek azonban pontosan rögzített kritériumok. Az első, amit szinte mindenki ismer az az idő vagy futásteljesítmény korlát, esetleg a kettő kombinációja, azaz pl. 2 év vagy 100.000 km futásteljesítményig. A második a szervizfüzet megléte, amiben a tulajdonos igazolni tudja, hogy a kötelező átvizsgálásokat elvégezték a motoron, hiszen ki vállalna garanciát egy olyan motorra, amiben nem cseréltek olajat 50e km óta, csak, hogy valami banálisat mondjak. Ezzel a füzettel lehet azt is igazolni, hogy mikor vette a motort, a forgalmiba bejegyzett üzembe helyezés dátuma nem tekinthető a gyártó felé hivatalos szervizokmánynak, külföldön nem is ismerik a magyar forgalmit. A szervizfüzet egyébként (Hivatalos nevén: Jótállási füzet) tartalmazza (tartalmaznia kell) a vevő jogait és karbantartási kötelezettségeit is, valamint a vonatkozó jogszabályokra is utalással kell lennie. Ebben részletezve van az is, hogy milyen dolgok, átalakítások zárják ki a motor a garancia alól, stb.
Következésképpen, ha a motor minden feltételt teljesít, időben még garanciális, szervizfüzettel a vétel időpontja és szervizlátogatások igazolhatók, nincs rajta nem engedélyezett átalakítás, akkor nem zárhatják ki a garancia alól akkor sem, ha nem a magyar hálózatban vásárolták és nem is itthon helyezték először üzembe. A tulajdonosváltás önmagában nem garancia kizáró ok.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.