Kardánt vagy ne kardánt, ez itt a kérdés

2007.07.16. 16:01
Tisztelt Motordoktor!

Motorvásárlás előtt állok, és a kiszemelt áldozat egy Honda Deuville 650cc, kardánhajtású túramotor. Egy kicsit bővebben szeretnék tájékozódni a kardánhajtás előnyéről, hátrányáról, karbantartásáról és arról, hogy a kipróbálásnál mire kell odafigyelni egy használt kardánhajtású motornál?
Válaszod előre is köszönöm.
Üdv Gábor

Kedves Gábor!

A kardánmeghajtás egy olyan műszaki megoldás, mint minden egyéb „nagy találmány”, hogy sok előnye mellett legalább annyi hátránya is van, de ez a műszaki életben nem szokatlan. A kardán előnye a gondozásmentesség, a tisztább üzem. Hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb hajtási veszteség és a magasabb előállítási (bekerülési) költség. Könnyű sportos motorokon nem alkalmazzák, inkább nehéz túragépeken, ahol + 15 kg nem számít… és az áruk sem lesz a kardán miatt duplája.
A kardán az esetek többségében nagyon hosszú ideig, sok ezer km-en keresztül bírja. Kopására utaló jel, ha hangja van, ha a hátsó tányér és kúpkerék páros búgni kezd, ha gázadásra és elvételre koppan vagy érezhetően változtatja a hangját motorfék és normál üzem közötti terhelésváltásnál.
Karbantartása az előírt időközönkénti olajcsere, ami általában EP adalékoltságú hipoid hajtásokhoz való hajtóműolaj, ritkább esetben motorolaj. Egyéb karbantartása általában nincs, a megfelelő tömítettségére ügyelni kell, olajat ne eressze sehol.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.