Gyertya-, gumi- és lánckerékcsere
Üdvözlöm!
Honda CBR 125 típusú motorom van és 3 kérdésem lenne a motorral kapcsolatban:
1. Mivel sokat motorozok nagy sebességgel ezért gondoltam arra, hogy a gyertyát is le kéne cserélni. A könyve a nagysebességű motorozáshoz a normál (NGK CR8E) típusú gyertya helyett az NGK CR9E típusút javasolja. A kérdésem az lenne, hogy javul-e a motor teljesítménye az esetleges csere után ill. érdemes-e lecserélni és ha cserére kerülne sor kellene-e egyéb beállításokat végezni a motoron. És mi a különbség a két gyertya között, melyik miben jobb?
2. A motornak 6. sebességi fokozatban kevés ereje van, ezért fontolóra vettem a CBR tulajok tanácsát. Legtöbben ugyanis az eredeti első lánckerék helyett 14-es lánckereket használnak amivel még 100km/h felett is viszonylag jól gyorsul a gép 6.-ban. A kérdésem, érdemes-e felszerelni ezt a lánckereket ill. nem árt-e a motornak az eredetinél kicsivel nagyobb fordulat (eredeti lánckerékkel 6.-ban 100km/h-nál 8000-et forog, a 14-es lánckerékkel 6.-ban szintén 100-nál 8500-at fog)
3. A motoron gyárilag elég vékony papucsok vannak. Elől 80/90-17, hátul 100/80-17. A kérdés, befolyásolná-e a motor menetstabilitását ill. végsebességét szélesebb és nagyobb abroncs (pl: előre 90/90-17, hátra pegig 120/90-17). Érdemes-e nagyobbat venni rá a jobb kinézet miatt, vagy az eredetinél kell maradni, mondván, hogy úgy jó, ahogy van.
Válaszát előre is nagyon köszönöm: Balázs
Kedves Balázs!
Vegyük sorjában:
1. A nagyobb tempóhoz ajánlott CR9E gyertya nagyobb hőértékű,
valószínűleg nem fog úgy felizzani és tartósabb lesz, ezért javasolja a
gyár. Tovább bírja, de nem lesz a motornak nagyobb a teljesítménye
tőle. Viszont ha városban lassan mész ez könnyebben elkormolódik, mint
a CR8E, ami alapvetően melegebb gyertya.
2. A kisebb áttétellel jobban fog pörögni a motor, és valóban
várhatóan jobban gyorsul. Mivel ingyen semmi nincs a műszaki életben,
így várhatóan többet fog fogyasztani, és a nagyobb fordulat miatt az
élettartama is kisebb lesz. Nyilván, ha nem használod ki a nagyobb
fordulatokat, kíméletesen mész, csak néha csavarod oda neki, akkor ez
az élettartam-csökkenés nem jelentős, úgymond elhanyagolható.
3. A gyári méretű gumiabroncsok nem véletlenül olyanok,
amilyenek. A szélesebb gumiabroncs a fagyizó előtt nagyon jól mutat, de
a fordulékonyságot csökkenti, a tömege nagyobb, így rontja a
gyorsulást, és ráadásul drágább is általában. Én ragaszkodnék a gyári
abroncsmérethez és neked is ezt javasolom.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.