Meddig él velem a motorom?

2007.07.30. 08:17
Kedves Motordoktor!

Eddig abban a hiszemben éltem, hogy csak autót lehet felfúrni ma futó négyütemű motort nem, hanem helyette a henger fala speciálisan edzett, és addig lehet gyűrűzni, ameddig az le nem kopik, és utána annak a motornak vége. Arra szeretnék rákérdezni, hogy tényleg tévedek vagy jól tudom ezt a dolgot, illetve ha jól tudom, akkor köbcenti és/vagy típus, márka szerint lehet valami hozzávetőleges km-t mondani amennyi idő alatt kopik el a henger, és a motor tovább már nem felújítható? Konkrétabban egy GPX 750R életben tarthatósága érdekelne.

Köszönettel,
M. Attila

Kedves Attila!

A hangsúly nem azon van, hogy autó- vagy motorkerékpár-motorról beszélünk, hanem azon, hogy milyen maga a motor, illetve létezik-e hozzá túlméretes dugattyú vagy dugattyúkészlet.
Ha a motorblokk hengerhüvelye könnyűfém, és a furat különleges kopásállóságot növelő felületkezelést vagy bevonatot kapott, esetleg a ma elterjedt NiCaSil bevonatú, akkor biztos, hogy nincs hozzá túlméretes dugattyú, mert ezen furatokat nem lehet túlméretre fúrni. Gondoljunk bele, ha a kopásálló felületet lemunkálnánk, akkor hiába tennénk bele új, pontosan illeszkedő dugattyút, napjai meg lennének számlálva.
Ha azonban a henger perselyes, esetleg vashüvelyes, akkor szinte mindig van hozzá túlméretes dugattyú, tehát felfúrható. Ezek azonban már csak régebbi motorokon találhatók, a mai korszerű motorok általában könnyűfém hengeresek, ahol a furat magából a hengertömbből van kifúrva és felületkezelve vagy felsőréteg-ötvözve.
A henger kopása nagyon sok dolog függvénye: használat módja, kenőolaj minősége, légszűrő tisztasága, de még a benzin minősége és a karburálás pontossága is belejátszik. Nem lehet megmondani, hogy egy motor meddig fogja bírni és utána hogyan lehet orvosolni. A tapasztalat az, hogy a 80-as években gyártott japán négyhengeresek a hengerkopás tekintetében optimális esetben akár 100-150 ezer kilométert is lefutnak, a főtengelycsapágyaik viszont kevesebbet bírnak. Hangsúlyozom: ez amolyan tapasztalati dolog, mindkét irányban lehet eltérés a használat körülményeitől függően.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.