Meddig él velem a motorom?
Kedves Motordoktor!
Eddig abban a hiszemben éltem, hogy csak autót lehet felfúrni ma futó négyütemű motort nem, hanem helyette a henger fala speciálisan edzett, és addig lehet gyűrűzni, ameddig az le nem kopik, és utána annak a motornak vége. Arra szeretnék rákérdezni, hogy tényleg tévedek vagy jól tudom ezt a dolgot, illetve ha jól tudom, akkor köbcenti és/vagy típus, márka szerint lehet valami hozzávetőleges km-t mondani amennyi idő alatt kopik el a henger, és a motor tovább már nem felújítható? Konkrétabban egy GPX 750R életben tarthatósága érdekelne.
Köszönettel,
M. Attila
Kedves Attila!
A hangsúly nem azon van, hogy autó- vagy motorkerékpár-motorról
beszélünk, hanem azon, hogy milyen maga a motor, illetve létezik-e
hozzá túlméretes dugattyú vagy dugattyúkészlet.
Ha a motorblokk hengerhüvelye könnyűfém, és a furat különleges
kopásállóságot növelő felületkezelést vagy bevonatot kapott, esetleg a
ma elterjedt NiCaSil bevonatú, akkor biztos, hogy nincs hozzá
túlméretes dugattyú, mert ezen furatokat nem lehet túlméretre fúrni.
Gondoljunk bele, ha a kopásálló felületet lemunkálnánk, akkor hiába
tennénk bele új, pontosan illeszkedő dugattyút, napjai meg lennének
számlálva.
Ha azonban a henger perselyes, esetleg vashüvelyes, akkor szinte
mindig van hozzá túlméretes dugattyú, tehát felfúrható. Ezek azonban
már csak régebbi motorokon találhatók, a mai korszerű motorok általában
könnyűfém hengeresek, ahol a furat magából a hengertömbből van kifúrva
és felületkezelve vagy felsőréteg-ötvözve.
A henger kopása nagyon sok dolog függvénye: használat módja,
kenőolaj minősége, légszűrő tisztasága, de még a benzin minősége és a
karburálás pontossága is belejátszik. Nem lehet megmondani, hogy egy
motor meddig fogja bírni és utána hogyan lehet orvosolni. A tapasztalat
az, hogy a 80-as években gyártott japán négyhengeresek a hengerkopás
tekintetében optimális esetben akár 100-150 ezer kilométert is
lefutnak, a főtengelycsapágyaik viszont kevesebbet bírnak.
Hangsúlyozom: ez amolyan tapasztalati dolog, mindkét irányban lehet
eltérés a használat körülményeitől függően.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.