Ami be, és ami ki

2001.07.09. 10:30

A következő lenne a kérdésem: van-e értelme, ha igen, akkor mi, hogy egy 70 cm3-es Polini kittel szerelt Yamaha Artistic Jog-nak a fúvókáját feldörzsáraztassam? Illetve mire számíthatok teljesítmény szempontból, ha egy rezonátoros kipufogót veszek rá.

 
   
   

Kezdjük a végéről! A rezonátor cső mindenképpen teljesítménynövelő hatással van a motorra(feltételezve, hogy rávaló). Lényegében a kétütemű motornak a kipufogó a lelke, méretezése nagyon fontos. Egyazon modellhez is választhatunk különbözően méretezett kipufogókat aszerint, hogy mik az elvárásaink a motortól.
Rámehetünk a nyomatékra, de akkor fölül nem forog annyira el a motor, illetve választhatunk olyan kipufogót, amelyikkel a motor fölül nagyon elforog viszont alacsony fordulatszámon elég hervadt. Tehát amennyiben a teljesítmény növelése a célod, szinte elengedhetetlen kellék egy jó rezonátor cső.

Másik kérdésedre ami a fúvóka feldörzsárazással kapcsolatos válaszom a következő. A 70 köbcentis Polini kitt szerintem tartalmazott karburátor alkatrészeket is (fúvókák, tű, stb). Az nem derült ki leveledből, hogy már így vetted a robogót, vagy pedig te raktad rá a kittet.

Amennyiben így vetted, akkor nagy valószínűséggel ez a mozzanat is megtörtént. Ez könnyen leellenőrizhető, de nem is ez a lényeg. A lényeg, hogy a motor a megfelelő mennyiségű üzemanyagot kapja és esetedben szerintem teljesen mindegy, hogy ez az eredeti, vagy egy feldörzsárazott fúvókán keresztül történik. A fúvókát azért szokták feldörzsárazni, hogy a megnövelt keresztmetszeten keresztül több üzemanyag juthasson a hengerbe. Ez egy elég aprólékos munka, mely türelmet igényel. Csak kis lépésekben szabad haladni, és mindig ellenőrizni kell a hatást, mert különben könnyen áteshetünk a ló túloldalára, és csak úgy ömlik majd a benzin a motorba. Tehát legalább annyit árthatunk is vele, ha nem jól csináljuk.

A megfelelő mennyiségű üzemanyag (megfelelő méretű fúvóka) megállapítására a legjobb módszer a gyertya vizsgálata.
Nagy gáz, motor leforgatva, mikor leforgott gáz vissza, gyújtás le, kigurulás az útszélére, gyertya ki, gyertyaszín ellenőrzés. Ha őzbarna akkor nem szabad hozzányúlni. Ha fekete, akkor sokat kap tehát kevesebb üzemanyagra van szüksége a motornak, ha fehér-szürke, akkor keveset kap, tehát több üzemanyagot kell adni neki.
Amennyiben most széria kipufogó van a robogódon és lecseréled egy rezonátorcsőre, akkor változtatnod kell a karburátor beállításodon és ezen belül a fúvókaméreten is.

Választ köszi. Még egy kérdés, a henger kittet már én tettem rá (csak henger, dugó hajtókar, csapszeg gyűrűk. Amikor ez a csere megtörtént az önindíthatóval való indíthatósága elmúlt a motornak,(nyögvenyelősen nehézkesen forgatja),azonban berúgókarral semmi gond. Azt mondták, hogy ez természetes, nagyobb kompresszió okán. Ez valójában igaz lehet? És esetleg lehet-e nagyobb teljesítményű akkuval segíteni a dolgon??

Az indítómotorral kapcsolatban igaz lehet a feltételezés, főleg mivel a Pollini kitt feltétele óta tapasztalható. Valószínűleg segít a problémán egy erősebb akkumulátor, de azt tudni kell, hogy az indítómotor kapacitása is befolyással van erre a jelenségre és az is véges. Új információ volt leveledben, hogy te szerelted fel a kittet és az nem tartalmazott semmiféle karburátor alkatrészt. Ebben az esetben mindenképpen végezd el a gyertyaszín tesztet, mert a nagyobb köbcentihez több benzin is kell, tehát indokolt lehet a főfúvóka méretének növelése.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.