Ólompótló és láncfűrészolaj... Igen, motorba

2007.10.03. 08:21
Szia Motordoki!

Egyetlen egy dolgot szeretnék megismerni a TÉNYLEG szakértő szemszögéből. Végigolvasva a MOTORDOKTOR-t nagyon sok jó tanácsot és érvet láttam. Egyre azonban nem találtam választ. Mégpedig az ólommentes és az ólmozott benzin közti különbséget, a régebbi típusú kétüteműeknél (Babetta, Jawa 250,350, CZ) való használatát. A használati útmutatóban akkoriban csak az oktánszámot adták meg. Én konkrétan Babetta és CZ 125-cross használó vagyok és mióta „ólomadalékot” keverek a benzinbe az olaj mellé, pozitívan megváltozott a motor hangja, teljesítménygörbéje. Nem lett magasabb a teljesítmény csak finomabb a járása. Lehetséges, hogy néhány motortípusnak ez hiányzik? Mellesleg olajként Husquarna típusú magasteljesítményű, csökkentett füstölésű láncfűrészbe való 2T olajat használok már hosszabb ideje (az adalékolás előtt is). Jobb volna inkább áttérni motorkerékpárba való olajra?

Válaszod nagyon szépen köszönöm
Péter

Kedves Péter!

Az ólomnak a motorbenzinben volt olyan mellékhatása, hogy a fémen a mikrosérüléseket és apró pittingeket (kráteres kopásokat) kitöltötte, így a fém felülete simább volt, siklási tulajdonságai jobbak voltak. Ez nyilvánvalóan halkabb és jobb üzemet eredményezett, a négyüteműek a szelepégésre kevésbé voltak hajlamosak (a régmúltban ez komoly probléma volt) és hosszabb életűek voltak, mintha a mai korszerűbb, környezetkímélőbb ólmozatlan motorbenzinnel üzemeltetnénk. Ezekbe a régi modellekbe talán érdemes most is ólompótló adalékot használni.
Ami pedig a láncfűrészolajat illeti, alapvetően a régi modellek nem igényelnek magas teljesítményszintű olajat, akár a láncfűrészolaj is megfelel, de motorkerékpárba, motorkerékpárba való olajat kell tölteni, nem pedig go-kart- vagy láncfűrészolajat. Ezen olajak adalékolása kissé eltér a motorkerékpárba való olajtól, noha alapvető kenési feladatait ellátja, nem ez a legmegfelelőbb bele. Én motorkerékpárba való olajat javasolok beletenni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.