no

Összeültem a haverommal, no meg a rugóval

2007.10.12. 08:39

Kedves Doki!

Nyár óta boldog tulajdonosa vagyok egy 94-es Suzuki RF 600-nak. A vásárlást követően egy szép nyári napon ketten pattantunk nyeregbe egy jó barátommal, aminek az lett az eredménye, hogy a lánc kilométerekkel megnyúlt (én ugyan nem vagyok pehelysúlyú, de ketten sem vagyunk több 170 kg-nál). Sajnos a rugóstag előfeszítése már maximumon volt, így ezzel nem tudtam segíteni a problémán. A lánc meg azóta is csak nyúlik-nyúlik... mostanra erősen csereérett.
Szeretnék láncot cserélni, de attól tartok, hogy az elgyengült rugóstaggal ismét hamar kinyúlna. Kérdésem az lenne: normálisnak tartod-e, hogy egy hátsó rugó ennyi idő után (13 év) elgyengül? Jól gondolom-e, hogy a gyenge rugó az extrém nyúlás oka? Megoldásként felmerült:
1. A gyárinál 20%-kal erősebb Wilbers rugó (drága és kicsit tartok tőle, hogy az a 20% szöveg kamu);
2. Nagyobb Suzuki testvérhez készült hátsó rugóstag bontóból (állapota kétséges);
3. Rugó alá alátét barkácsolás a nagyobb előfeszítés érdekében. Mit javasolsz?
Válaszodnak bizonyára több RF tulajdonos is örülne, mert a fórumokat böngészve az volt a benyomásom, hogy nem vagyok egyedül ezzel a problémával.

Előre is köszi a segítséget.
N. István

Kedves István!

Ha a láncfeszesség jól van beállítva, akkor a teljes rugóutat is használva nem szabad, hogy a lánc befeszüljön és ez a megnyúlását okozza. Ellenőrizd a láncfeszességet!
A japán motorok gyenge központi rugói tényleg nem egyedi esetek, talán az 55 kilós kis japánokra méretezik... Nem gondolnám, hogy elgyengült; eleve nem volt túl erős. Meg kellene tudni a rugóállandóját és választani egy erősebbet, biztos, hogy kapható akár 20%-kal erősebb rugó is. A további megfeszítést azért nem javasolom, mert akkor a statikus összeülés és a terhelt (vezetővel) összeülés aránya eltolódik, aminek hatására a rugóstag nem a megfelelő munkaponton fog dolgozni, a csillapítás felborul, a motor kezelhetőségét rosszul befolyásolja.
Talán egy másik rugóstag, vagy abból egy erősebb rugó is megoldást jelenthet. A rugóerősséget mindig a statikus és vezetővel terhelt összeülés arányából kell kiszámolni. Konkrét adatokat vagy a kezelési könyv javasol, vagy ökölszabályként azt kell elfogadni, hogy a rugót úgy kell megfeszíteni, hogy a statikus összeülés 1,5-2 cm kell legyen, ekkor a vezetővel terhelt összeülés a teljes rugóút negyede. Ha ez több, a rugó gyenge, és ha megfeszítjük, a statikus összeülés kevés lesz.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.