Összeültem a haverommal, no meg a rugóval
Kedves Doki!
Nyár óta boldog tulajdonosa vagyok egy 94-es Suzuki RF 600-nak. A vásárlást követően egy szép nyári napon ketten pattantunk nyeregbe egy jó barátommal, aminek az lett az eredménye, hogy a lánc kilométerekkel megnyúlt (én ugyan nem vagyok pehelysúlyú, de ketten sem vagyunk több 170 kg-nál). Sajnos a rugóstag előfeszítése már maximumon volt, így ezzel nem tudtam segíteni a problémán. A lánc meg azóta is csak nyúlik-nyúlik... mostanra erősen csereérett.
Szeretnék láncot cserélni, de attól tartok, hogy az elgyengült rugóstaggal ismét hamar kinyúlna. Kérdésem az lenne: normálisnak tartod-e, hogy egy hátsó rugó ennyi idő után (13 év) elgyengül? Jól gondolom-e, hogy a gyenge rugó az extrém nyúlás oka? Megoldásként felmerült:
1. A gyárinál 20%-kal erősebb Wilbers rugó (drága és kicsit tartok tőle, hogy az a 20% szöveg kamu);
2. Nagyobb Suzuki testvérhez készült hátsó rugóstag bontóból (állapota kétséges);
3. Rugó alá alátét barkácsolás a nagyobb előfeszítés érdekében. Mit javasolsz?
Válaszodnak bizonyára több RF tulajdonos is örülne, mert a fórumokat böngészve az volt a benyomásom, hogy nem vagyok egyedül ezzel a problémával.
Előre is köszi a segítséget.
N. István
Kedves István!
Ha a láncfeszesség jól van beállítva, akkor a teljes rugóutat is
használva nem szabad, hogy a lánc befeszüljön és ez a megnyúlását
okozza. Ellenőrizd a láncfeszességet!
A japán motorok gyenge központi rugói tényleg nem egyedi esetek,
talán az 55 kilós kis japánokra méretezik... Nem gondolnám, hogy
elgyengült; eleve nem volt túl erős. Meg kellene tudni a rugóállandóját
és választani egy erősebbet, biztos, hogy kapható akár 20%-kal erősebb
rugó is. A további megfeszítést azért nem javasolom, mert akkor a
statikus összeülés és a terhelt (vezetővel) összeülés aránya eltolódik,
aminek hatására a rugóstag nem a megfelelő munkaponton fog dolgozni, a
csillapítás felborul, a motor kezelhetőségét rosszul befolyásolja.
Talán egy másik rugóstag, vagy abból egy erősebb rugó is
megoldást jelenthet. A rugóerősséget mindig a statikus és vezetővel
terhelt összeülés arányából kell kiszámolni. Konkrét adatokat vagy a
kezelési könyv javasol, vagy ökölszabályként azt kell elfogadni, hogy a
rugót úgy kell megfeszíteni, hogy a statikus összeülés 1,5-2 cm kell
legyen, ekkor a vezetővel terhelt összeülés a teljes rugóút negyede. Ha
ez több, a rugó gyenge, és ha megfeszítjük, a statikus összeülés kevés
lesz.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.