Suzuki Bandit téli álomba merül
2006. decembere óta vagyok motoros, ekkor jutottam hozzá a SUZUKI GSF 600 S Banditomhoz (persze az idén le is vizsgáztam rá). Nagyon meg vagyok vele elégedve, szeretném sokáig használni, majdan túrázgatni is, ezért nagy gonddal ápolom. A télen úgy gondoltam nem motorozok, leállítom kb. 4 hónapra (márciusban remélem már jó idő lesz). Sokaktól érdeklődtem már, olvasgattam az interneten, de még maradt pár nyitott kérdés, amire többen többfélét válaszoltak, kíváncsi vagyok az Ön véleményére is.
1. Az olajat már le kellene cserélnem (amikor megvettem megbízva az eladóba nem cseréltem le, eddig nem volt vele probléma), de már elérte a csereperiódust. Kérdésem, hogy most érdemes ezt megtenni (friss olajjal télre letenni), vagy majd márciusban?
2. A láncot mindenképpen le szeretném tisztítani, majd spray-vel befújni. A tisztítással kapcsolatban lenne az a kérdésem, hogy a hátsó kereket kivéve tisztítsam-e le brigéciollal (majd lemosás persze, és láncspray), vagy úgy is jó, ha körbeforgatva kenem be ecsettel, majd lemosom vízzel? Árt-e a brigéciol az első (leburkolt), ill. a hátsó lánckerekeknek, netán bejuthat-e a brigéciol a forgás közben olyan helyekre, ahová nem kéne, és kárt okozhat-e ott?
Előre is köszönöm.
Tisztelettel: Tamás
Kedves Tamás!
A téli leállítás 4 hónapja olyan rövid idő az olaj spontán
degradációja (minőségi romlása) tekintetésben, hogy majdnem mindegy,
hogy a leállás előtt vagy után cserélsz olajat. Én azt javasolnám, hogy
előtte, hogy a motor télen egy kevésbé savas, friss olajjal álljon,
amelynek a korróziógátló (kémiai korrózió és oxidáció) tulajdonsága még
erős, így jobb védelmet nyújt.
A lánctisztításról már többször esett szó a rovatban. Én azt az
álláspontot képviselem, hogy a víz árt a láncnak, így kerülendő, elég
az, amikor egy-egy esős túrán ázik, és veri rá a kerék a vizet. A
láncszemek külső, lánckerékkel nem érintkező részén lévő kosz csak
esztétikai kérdés, inkább lánctiszító sprayvel ,vagy esetleg
féktisztítóval mossuk le, ronggyal töröljük le, ha nagyon zavar
bennünket, mintsem vízzel vagy akár brigéciollal és vízzel mosogassuk.
A kosz menet közben a görgőkről és a gyűrűk vagy csapok érintkezési
pontjaitól úgyis eltávozik, a láncszemek oldalán pedig nem árt
semminek.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.