Motort vennék... de milyet?
Üdv Motordoki!
Motorvásárlás előtt állok, és ebben lenne szükségem némi eligazításra. Nem azt akarom megtudni tőled, hogy melyik a legkirályabb márka, típus....stb. Eddig csak kétütemű, egyhengeres gépeim voltak. Ahogy lassan kirajzolódott bennem hogy mit is akarok egyértelművé vált, hogy egy középkategóriás naked lesz a legmegfelelőbb. Ekkor elkezdtem nézelődni a piacon és olvasgatni a motorokról. Ekkor merültek fel bennem a következő kérdések melyekre remélhetőleg választ kapok.
1.Az első kérdésem a motor hengereinek számából és elrendezéséből adódik! Vegyünk két azonos hengerűrtartalmú motort. Mindenhol azt olvastam, hogy a v2 sokkal nyomatékosabb és lényegesen magasabb fogyasztása mind a sor4-eseké. Azt szeretném megtudni, hogy ez miből adódik?
2. A különböző motortípusok (v2, v4 sor2, sor4) élettartama közel azonos-e? Ha nem, akkor melyik javára dől el a dolog és a mai motorok hány km-t mehetnek el maximum? Persze tudom, hogy nagyon sok mindentől függ, de vegyünk egy jól karbantartott, csak utcán használt motort!
3.A harmadik kérdésem két 4 hengeres gép közötti különbségre irányulna! Szándékosan nem írok márkát. Arra lennék kíváncsi, hogy egy v4es motor karakterisztikája a sor-4-hez vagy a v2-höz áll közelebb? Az az, mi a helyzet a teljesítmény leadásával?
Tudom, hogy valószínűleg az is a tanácsaid között lesz, hogy teszteljem vásárlás előtt a gépeket (ami meg is fog történni) de mivel ilyen teljesítményű gépekkel még nem nagyon tudtam menni így annak a tesztkörnek nem lesz túl nagy jelentősége. Mivel nem tudom elsőre kimotorozni őket. Ezért lenne fontos a véleményed!
Válaszod előre is köszönöm!
Üdv Gábor
Kedves Gábor!
A V2-es hengerelrendezésű motorok azért nyomatékosabbak, illetve
azért érződnek nyomatékosabbnak, mert ezek a sornégyeshez hasonlítva
kisebb fordulatúak, és hangolásukat inkább az alul jelentkező magasabb
nyomatékra élezik, mint a nagy fordulatszámon jelentkező
csúcsteljesítményre. Felépítésük, konstrukciós kialakításuk (pl.
furat-löket arány, hatórúdhossz) is ezt célozza. Lehetne soros
négyesből is nyomatékost csinálni, vagy V2-esből 16 ezret forgó
blokkot. De nem érdemes, az adott konstrukció erre nem a
legalkalmasabb.
A motorok élettartamát nehéz meghatározni, a tapasztalat azt
mutatja, hogy azonos üzemi körülmények között a több hengeres blokkok a
jobb kiegyensúlyozás, a kisebb tömegerők miatt hosszab életűek, de
hangsúlyozom, ez egy közelítése a problémának, egy kis fordulatú V2-es
sokkal többet elmehet, mint egy visítva ordító négyhengeres 400-as.
Korszerű, nem szélsőségesen kiélezett utcai motorkerékpár-blokkok a 100
ezer kilométeres futásteljesítményt nagyfelújítás nélkül elérik,
függetlenül a szerkezeti kialakításuktól.
A V4-es motorok karakterisztikája inkább a V2-esekhez áll
közelebb, ezek a blokkok általában túrasoprt motorokban vannak, voltak,
ahol a használható, nyomatékos középtartomány fontosabb, mint plusz 15
lóerő a felső fordulatszám-tartományban. Valahogy a soros
négyhengeresek és a V elrendezésű kéthengeresek előnyeit próbálja a
V4-es blokk egyesíteni, részben sikerrel.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.