RG 400 totyorog

2001.07.26. 09:45

Van egy Suzuki RG 400-as 1986-os motorom, és az a gondom vele, hogy ha nagyon ráhúzom a gázt gyorsításnál, akkor csak sokáig tortyog és nem hajlandó rendesen gyorsulni. A végsebessége is max. 160-ra megy csak fel.

 
   
   

Még olyat is csinál, hogy ha nagy sebesség fokozatba van (pl. 5-ös), akkor nyolcezres fordulatnál nem pörög feljebb a motor, de viszont alacsonyabb sebesség fokozatba (pl. 1-es 2-es) kipörög rendesen, de csak úgy, hogy először csak gondolkodik, szóval nehezen pörög fel. Ezzel nem mernék elmenni gyorsulási versenyre. Szerintem egy négyszázas négyhengeres kétüteműnek nem így kellene mennie. Légyszíves válaszolj, hogy mi lehet a probléma.

Na igen és még egy kérdés: ha szeretném egy kicsit megtuningolni a gépet, akkor mit érdemes tenni vele, vagy hogyan lehet egy ilyen szörnyeteget jól feltuningolni. Mi a véleményed és van-e valami tipped erre a kérdésre.

 
   
   

Egyik régi nagy kedvencem került terítékre. Fiatalon egyik legnagyobb vágyam egy ilyen motor volt (illetve az RG 500 Gamma), amiből természetesen nem lett semmi, csak álom maradt. Mindenesetre jó visszaemlékezni rá. Esetünkben gondolom ennek Japán belsőpiaci változatával állunk szembe.

Az általad vázolt problémák megoldásának szempontjából jó lett volna tudni, hogy már ezekkel került hozzád a motor, vagy pedig a használat alatt jöttek elő a hibák. Ez annyiban segítene, mivel a japánok előszeretettel alkalmaznak különböző fojtásokat, illetve tiltásokat a belsőpiaci modelljeiken és lehet, hogy a motorod is egy ilyennek esett áldozatul. Mármint ami a 160-as végsebességet illeti.

 
   
   

A többihez úgymint totyogás, hörgés és fulladás semmi köze. Ezen problémák valamint az, hogy a motor magasabb sebességi fokozatban képtelen átlépni a 8000 rpm-es álomhatárt (kb: innen kellene igazán elindulnia!) aprólékos vizsgálódást igényelnek.

Az, hogy rácsavarod a gázt és a motor egy darabig még gondolkodik arra utal, hogy "dől" bele a benzin, tehát sokat kap. Ezért érdemes a mutatványt egy teljes karburátor és levegőszűrő tisztítással kezdeni, különös figyelmet szentelve a tűszelepek állapotának. Azért a sokat kap verzióra tippelnék, mert azt írtad, hogy nehezen indul meg, de utána rendesen elforog egyes, kettes sebességi fokozatban. Ha keveset kapna a motor, akkor is hasonlót éreznél alul, de miután megindult, akkor sem forogná le a maximális fordulatszámot. Mindenesetre a karburátortisztítással és átvizsgálással csak javíthatsz a helyzeten. (Idekapcsolódva ajánlanám még a gyertyaszín tesztet)

Ugyanezen jelenség másik előidézője lehet a power szelep. Mivel ez a motorkerékpár fel van szerelve ezzel a kipufogó csatorna keresztmetszetét változtató szeleppel, ezért ez is egy újabb hibaforrás lehet. Ennek lehetnek beállítási problémái, illetve lehetséges, hogy beragadt nyitott állapotban (pl: nem működik az őt mozgató elektromotor). Ez ugyancsak az előző hibajelenséget idézheti elő, miszerint alul döglött a motor, csak fent megy rendesen.

Érdemes lenne mérni egy kompressziót a hengerekben, hogy valamiféle képet kapjunk a motor állapotáról. Ugyanis az, hogy magas sebességi fokozatban (5-6) nem forog el rendesen a motor lehet attól, hogy már el van gyengülve szegényke, nincs kellő nyomás a hengerekben.

Végezetül van még egy ötletem, ami adott esetben megoldhatná az egész problémát mindenféle beállítás és tisztogatás nélkül. Tudom extrémül hangzik, de a mai világban minden elképzelhető. Ellenőrizd a motor áttételét, tehát az első és hátsó lánckerék fogszámát! (Sajnos nem tudom a gyári adatot.) Elképzelhető, hogy valaki vagy mert ilyen volt raktáron, - vagy mert azt hitte ez lesz a tuti - felrakott egy Bécs-Budapest áttételt. Ezzel elviekben 300-at kell mennie a motornak, természetesen a gyorsulás rovására. Elviekben.

Gyakorlatban viszont egy bizonyos arány után hiába hosszítjuk az áttételt, csak annyit érünk el, hogy nehezen gyorsul a motor viszont végsebességre sem lesz jobb, mivel magas sebességi fokozatban már nem lesz ereje elérni a magasabb fordulatszámot.
Ezt legegyszerűbben úgy tudod ellenőrizni, hogy végsebességmérést végzel, és ha a motor többet megy 5. fokozatban, mint 6.fokozatban, akkor ez áll fenn.

A tuninggal kapcsolatban elsődlegesen annyit, hogy elég költséges. Ha komoly teljesítménynövekedést akarsz elérni, akkor kipufogók cseréje, vezérlőtárcsák cseréje, hengerek átdolgozása illetve cseréje, hengerfej átalakítás, plusz még egy-két apróság szükséges.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.