no

Nagy fogyasztás óriási fúvókákkal

2008.01.14. 00:21

Tisztelt Motordoktor!

Egy 1994-es Yamaha XJ600 Diversion boldog tulajdonosa vagyok. Üröm az örömben azonban, hogy meglehetősen nagy a fogyasztása. Elvittem egy Yamaha szervizbe, ahol átnézték a karburátort és megállapították, hogy a fúvókák óriásira ki lettek tágítva, viszont egyéb problémát nem állapítottak meg. A fúvókák cseréje után (+ karbiszinkron) valóban csökkent a fogyasztása, de még mindig nagyon magas. (korábban 10 L volt, most 8-8,5 L/100 km). Kérdésem az, hogy mit javasol, mit nézzek meg? Mitől lehet ilyen magas a fogyasztása. (megjegyzem, nem őrült módon közlekedek, és nem húzatom tiltásig a gépet)

Segítségét előre is köszönöm, üdvözlettel,
Dezső

Kedves Dezső!

A fogyasztást befolyásolja a porlasztótű helyzete is, valamint az alapjárati keverékcsavar beállítása. Amennyiben a motor jó mechanikus állapotú, tehát nem kopott, szelephézagok rendben vannak, gyertyák állapota megfelelő, levegőszűrő nem piszkos, akkor a karburátorok további beállításával folytatnám a fogyasztás optimalizálását. Fontos tudni, hogy a motor akkor megy legjobban, ha megfelelően van beállítva, a sok benzin vagy a dús keverék nem jelent nagyobb teljesítményt csak nagyobb környezetszennyezést és pénzkidobást.
Tehát ellenőriztesd le, hogy a porlasztótűk (népi elnevezéssel: súbertű, angolul jet needle) megfelelő pozícióban vannak-e, illetve a keverékcsavar (idle mixture vagy air screw) megfelelően nyitott állapotban van-e. A teljesen megnyugtató eredményt egy CO-mérés hozhatja meg, pláne akkor, ha terhelésen is meg tudjátok mérni, hogy a karburátor karakterisztikája megfelelő-e a teljes fordulatszám-tartományban, tehát nem dúsul-e fel valami szerkezeti hiba vagy dugulás miatt. Ezt egy dyno padon, egy hozzáértő szerelő fél óra alatt megmondja. Itt minden kiderül. Szénhidrogén-méréssel a motor kopottságára is következtetni lehet.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.