Ferdén fut a hátsó kerék

2008.02.09. 00:35
Kedves Motordoktor!

Rendszeresen olvasgatom a rovatod és sok hasznos tanácsodat tettem már "magamévá". Hosszú szünet után, öt éve újra motorozom. Bő egy éve boldog "gazdija" vagyok egy új Yamaha TDM 900-nak. Néhány kisebb módosítás után (kormány, szélterelő, ülés) számomra ideálissá tettem, s ha a technika ördöge és a motorosok védőszentje is úgy akarja, talán együtt fogunk "megöregedni". Problémám a láncfeszesség állításánál merült fel. A gyári jelölések azonosságára figyelve szemmel jól látható, hogy ferdén fut a hátsó kerék. A lengővilla motor felé eső részénél a felni és a villa közötti két oldali távolság egyenlőségére ügyelve állítottam a láncfeszességet és úgy tűnik, hogy az első kerékhez képest mintha most is keresztbe állna a hátsó, bár lehetséges, hogy ez már csak a két kerék vastagsága közötti különbség adta optikai csalódás. Előfordulhat-e ennél a típusnál, hogy a lengővillán belül a kerék nem pont középen helyezkedik el?
Van-e valami jobb tipped az "egyenesfutás" pontos beállítására.

Válaszodat várva:
Boldog új évet kívánok!
János

Kedves János!

A jelölések pont azért vannak, mert a régi deszkás módszer ma már nem alkalmazható… Meglep, hogy a jelölések ellenére mégis ferdén áll a kerék, noha nem egy modellt ismerek, ahol a kerék nem a lengővilla közepén fut, de a jelöléseknek jónak kellene lenni. Nem ismerem a TDM900-as vázát annyira, hogy ezt most kapásból tudjam, de az egyik legkönnyebb és biztos beállítás, ha megmérjük egy arra alkalmas barkácsszerszámmal a tengelytávot mindkét oldalon. Erre nem elég egy léc, mert a motor a blokknál, idomnál szélesebb, hanem egy pl. menetes száron lévő két állítható, rá merőleges kar, amellyel a pontosan egyenesbe állított kormányú motor tengelytávját mindkét oldalon megmérjük. Értelemszerűen a tengelytávnak mindkét oldalon azonosnak kell lenni.
Ha egy barát mögötted megy motorral egyenes úton 20-50 m-rel lemaradva nagyon jól lehet látni, ha csak kicsit is két nyomon megy a motor. Az eltérő méretű abroncsok megtévesztőek, de azért jól lehet látni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.