A fék rosszabb lett tuning után

2008.02.21. 08:45
Üdvözlöm!

Fékkel kapcsolatban szeretném a véleményét kérni. Motorom egy KTM EXC 525 2003-as enduro,amit supermoto-ként használok. Ennek megfelelően persze a gyári 260-as első féktárcsa is lekerült helyet adva egy 310mm átmérőjű tárcsának. A munkahenger kapott egy adaptert ahogy a nagyobb tárcsa azt megkívánja. A főfékhengeren nem változtattam. Érezhetően jobb volt a fék hatásfoka, de egy ideje nyúlóssá vált a fékkar. Nem ügy, gondoltam. Új fékfolyadékot kapott, mint minden évben /DOT 5.1/légtelenítés és új betét. Probléma továbbra is fennállt. Gondoltam talán a főfékhengerben lévő kis dugattyú kophatott ki kissé és ez okozhatja. Újat rendeltem, kicseréltem, légtelenítettem. Semmi változás. Folyás, levegősödés sehol! Kérdésem az lenne: lehetséges-e hogy a munkahengerem karmantyúja nem engedi ki a dugattyúkat teljesen. El lenne öregedve vagy koszosodva? Még sohasem tisztítottam át. Mivel tisztítható, ami nem marja meg a karmantyúkat? Ha leszerelem és kipréselt állapotban lekötöm a fékvezetékről tisztítás után vissza tudom préselni a helyükre a dugókat?
Válaszát előre is köszönöm!

Maradok nagy tisztelettel:
Nagy László

Kedves László!

Semmiképpen nem ajánlom a féknyereg dugattyúinak a kiszedését, mert nem lesz jobb visszarakás után sem. Az egybekopott alkatrészeket nem lehet visszarakni pontosan, csak további problémákat szül. Egyébként ki lehet venni, vissza is lehet tenni… és kapható is a két dugattyú külön.
A nyúlós fék esetében a következőket nézném meg, ellenőrizném: a nyereg egy, a konzolon (adapteren) lévő és egy, a nyergen lévő rézstiften csúszik, Ez a stift, illetve a háza is meg szokott kopni, lötyögőssé válik, és fékezéskor a nyereg egy picit megbillen, nyúlós érzetet adva. Ha még nem nagyon kopott, akkor megtisztítva, sűrű, vízálló zsírral bekenve, gumi porvédőt visszahelyezve a mozgása csökkenthető.
Az is eredményt szokott hozni, én magam motorozás előtt is meg szoktam csinálni, hogy a féknyerget megmarkolva visszanyomom a dugattyúkat, majd kipumpálom, esetleg ráfújok féktisztítót és párszor megismétlem a műveletet. A dugattyúk bejáródnak, könnyen mozgóvá válnak és a fék érzetre határozottan keményebb lesz.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.