A fék rosszabb lett tuning után
Üdvözlöm!
Fékkel kapcsolatban szeretném a véleményét kérni. Motorom egy KTM EXC 525 2003-as enduro,amit supermoto-ként használok. Ennek megfelelően persze a gyári 260-as első féktárcsa is lekerült helyet adva egy 310mm átmérőjű tárcsának. A munkahenger kapott egy adaptert ahogy a nagyobb tárcsa azt megkívánja. A főfékhengeren nem változtattam. Érezhetően jobb volt a fék hatásfoka, de egy ideje nyúlóssá vált a fékkar. Nem ügy, gondoltam. Új fékfolyadékot kapott, mint minden évben /DOT 5.1/légtelenítés és új betét. Probléma továbbra is fennállt. Gondoltam talán a főfékhengerben lévő kis dugattyú kophatott ki kissé és ez okozhatja. Újat rendeltem, kicseréltem, légtelenítettem. Semmi változás. Folyás, levegősödés sehol! Kérdésem az lenne: lehetséges-e hogy a munkahengerem karmantyúja nem engedi ki a dugattyúkat teljesen. El lenne öregedve vagy koszosodva? Még sohasem tisztítottam át. Mivel tisztítható, ami nem marja meg a karmantyúkat? Ha leszerelem és kipréselt állapotban lekötöm a fékvezetékről tisztítás után vissza tudom préselni a helyükre a dugókat?
Válaszát előre is köszönöm!
Maradok nagy tisztelettel:
Nagy László
Kedves László!
Semmiképpen nem ajánlom a féknyereg dugattyúinak a kiszedését,
mert nem lesz jobb visszarakás után sem. Az egybekopott alkatrészeket
nem lehet visszarakni pontosan, csak további problémákat szül.
Egyébként ki lehet venni, vissza is lehet tenni… és kapható is a két
dugattyú külön.
A nyúlós fék esetében a következőket nézném meg, ellenőrizném: a
nyereg egy, a konzolon (adapteren) lévő és egy, a nyergen lévő
rézstiften csúszik, Ez a stift, illetve a háza is meg szokott kopni,
lötyögőssé válik, és fékezéskor a nyereg egy picit megbillen, nyúlós
érzetet adva. Ha még nem nagyon kopott, akkor megtisztítva, sűrű,
vízálló zsírral bekenve, gumi porvédőt visszahelyezve a mozgása
csökkenthető.
Az is eredményt szokott hozni, én magam motorozás előtt is meg
szoktam csinálni, hogy a féknyerget megmarkolva visszanyomom a
dugattyúkat, majd kipumpálom, esetleg ráfújok féktisztítót és párszor
megismétlem a műveletet. A dugattyúk bejáródnak, könnyen mozgóvá válnak
és a fék érzetre határozottan keményebb lesz.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.