no

Öreg motor vén motor?

2008.02.22. 08:49

Kedves Motordoktor!

Van egy 1990 előtti gyártású 4 hengeres motorom. A törzslapon 1990 van ugyan gyártási időnek bejegyezve, de az előző tulajdonos szerint (aki a barátom és mellesleg autószerelő is) a gép korábbi gyártású csak külföldről lett valamikor behozva és nem a valódi év van az okmányban. A motor alapvetően megbízhatóan működik, amióta nálam van (több mint 3 éve) egyszer sem hagyott ott az úton. Olaj és olajszűrő, gyertya, légszűrő cseréken kívül sok mindent még nem kellett birizgálni rajta. Egyszer volt lánckerék és ehhez kapcsolódó szimering csere, de ennyi.

Gondunk a motor erejével van. A hengerekben mért kompresszió már csak 6,5-75 között mozog, az olajat is fogyasztgatja, egy idény alatt (5000 km) megeszik 1-1,5 liter olajat is. A fogyasztása 7-8 liter között mozog 80-100-as tempónál és valahol már a sebességhatára is itt van. Sokszor erőtlennek is érezni a motort, főleg hidegebb őszi vagy tavaszi időszakban, bár olvasva a korábbi cikkeidet ebben a karburátor beállítás is ludas lehet. De nem az vagyok, aki szezononként fúvókát cserél a karburátorban.

Sokat költeni már nem akarunk rá, mivel elég öreg motor, de felmerült annak a lehetősége, hogy a hengerek felfúrása nélkül, egy dugattyúgyűrű cserével (eggyel nagyobb méret) még esetleg kicsit fokozható az erőnlét és csökkenthető az olajfogyasztás is. Csodákat nem várunk csak a minimális beavatkozással szeretnénk egy kicsit jobb teljesítményt kihozni belőle.

Kíváncsi lennék a véleményedre.
Előre is köszönöm!
Bankó Béla

Kedves Béla!

Sajnos az elmondottak alapján túl sok biztatót nem tudok mondani. Ha a 4 hengerben a kompresszió végnyomás 6,5-7 bar körüli, az már önmagában is az elfogadható érték alatt van, ugyan még indul, de olajat fogyaszt, teljesítménye már a névleges közelében sincs. A baj az, hogy valószínűleg a hengerek is kopottak, hordósra koptak, vélhetően a hengerfal sem egyenletes, hanem enyhén húzott, tehát az új gyűrű sem fogja biztosítani a megfelelő tömítettséget, sőt előfordulhat, hogy rosszabb lesz, mint az összekopott régivel.
További probléma, hogy a sokat futott motorban, ha csinálunk egy jó kompressziót esetleg fúrással, túlméretes dugattyúkkal (ha léteznek), akkor a forgattyús mechanizmust is fel kell újítani, mert a megnövekedett csapágyhézagok miatt a magas, újhoz közeli kompresszió hamarosan csapágyasra küldi a főtengelyt.
Sajnálom, hogy nem tudok biztatót mondani, de a tapasztalat az, hogy a részben végzett motorfelújítás rövid távon további kiadásokat okoz és összességében drágább lesz, mint egyszer jól és teljes egészében felújítani, abban az esetben, ha a hosszú használat a cél.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.