Hegesztett dugó

2008.06.02. 12:44
Tiszteletem Motordoki!

Én egy olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy van egy 250-es Aprilia Leonardom és menet közben az egyik kipufogó-szelep tányérja leszakadt, és belukasztotta a dugatyú közepét úgy egy 1Ft-os nagyságú luk keletkezett rajta. Megnézettem egy szakival és azt mondta, hogy nem kell kicserélni hanem gépmühelybe avi-val behegesztik a lukat. Én ezt meg is csináltattam a dugattyú teteje most úgy néz ki, mint egy új. A hegesztést síkba köszörülték és meg sem látszik, hogy hol volt a luk rajta. A kérdésem az, hogy ez az eljárás mennyire megbízható ön szerint?

Köszönöm válaszát
Üdv: István

Kedves István!

Maradjunk annyiban, hogy ez a megoldás messze nem gyári technológiás javítás. A dugattyú gyártásánál - legyen szó akármilyen anyagú dugattyúról - maximálisan ügyelnek arra, hogy az anyagban feszültségek, zárványok ne legyenek, mert ezek a pontos az extrém igénybevétel esetén kezdőpontjai lehetnek egy komolyabb hibának, egy dugattyútörésnek. Az egy darabból forgácsolt dugattyúknál is beiktatnak egy ilyen feszültségmentesítő lépést, pedig ott a kiindulási anyag is meglehetősen homogén.
A hegesztéskor- akárki is hegeszti - az anyagban keletkeznek feszültségek, a feltöltés (feltöltési varrat) homogenitását nem ellenőrzik, ez később feszültséggyűjtő helyként egy repedés, törés kiindulópontja lehet. Hallottam már dugattyújavításról, letört szoknya visszahefteléséről, majd méretre hozásáról, tudom, hogy a motor üzemelt is utána, lehet, hogy ez is hiba nélkül fog üzemelni. Viszont a kis kérdőjel mindig ott lesz, hogy esetleg egy nyári napon, dugóban araszolva, vagy maximális sebesség közelében közlekedve nem reped-e meg a dugattyú akár közvetlen balesetveszélyt okozva? Én ezt nem kockáztatnám meg.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.