Hegesztett dugó
Tiszteletem Motordoki!
Én egy olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy van egy 250-es Aprilia Leonardom és menet közben az egyik kipufogó-szelep tányérja leszakadt, és belukasztotta a dugatyú közepét úgy egy 1Ft-os nagyságú luk keletkezett rajta. Megnézettem egy szakival és azt mondta, hogy nem kell kicserélni hanem gépmühelybe avi-val behegesztik a lukat. Én ezt meg is csináltattam a dugattyú teteje most úgy néz ki, mint egy új. A hegesztést síkba köszörülték és meg sem látszik, hogy hol volt a luk rajta. A kérdésem az, hogy ez az eljárás mennyire megbízható ön szerint?
Köszönöm válaszát
Üdv: István
Kedves István!
Maradjunk annyiban, hogy ez a megoldás messze nem gyári
technológiás javítás. A dugattyú gyártásánál - legyen szó akármilyen
anyagú dugattyúról - maximálisan ügyelnek arra, hogy az anyagban
feszültségek, zárványok ne legyenek, mert ezek a pontos az extrém
igénybevétel esetén kezdőpontjai lehetnek egy komolyabb hibának, egy
dugattyútörésnek. Az egy darabból forgácsolt dugattyúknál is beiktatnak
egy ilyen feszültségmentesítő lépést, pedig ott a kiindulási anyag is
meglehetősen homogén.
A hegesztéskor- akárki is hegeszti - az anyagban keletkeznek
feszültségek, a feltöltés (feltöltési varrat) homogenitását nem
ellenőrzik, ez később feszültséggyűjtő helyként egy repedés, törés
kiindulópontja lehet. Hallottam már dugattyújavításról, letört szoknya
visszahefteléséről, majd méretre hozásáról, tudom, hogy a motor üzemelt
is utána, lehet, hogy ez is hiba nélkül fog üzemelni. Viszont a kis
kérdőjel mindig ott lesz, hogy esetleg egy nyári napon, dugóban
araszolva, vagy maximális sebesség közelében közlekedve nem reped-e meg
a dugattyú akár közvetlen balesetveszélyt okozva? Én ezt nem
kockáztatnám meg.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.