Fogy az olaj!

2008.06.23. 10:01
Kedves Motordoktor!

A következő problémával fordulok hozzád. Van egy Yamaha XJ 600 51J típusú motorom, 1988 évjáratú kifogástalan állapotban, 39 000 km futott. Tavasszal cseréltem olajat egy bizonyos Procycle 20w40 minerális olajra. Sokan írták fórumokon, hogy használnak Procycle olajat és bevált nekik. Gondoltam én is megpróbálom, hiszen az ára is csábító volt mindössze 4000 Ft. körül volt a 4 liter. Nem is volt semmi gondom még normál terhelés és tempó mellett használtam a motort, ekkor jött május 1-je és a Mátra túra autópályával megfejelve, ahol kapott terhelést és nagy tempót is a motor rendesen, majd 0,3-0,4 liter olajat utána kellett öntenem és azóta kis terhelésnél is elkezdte enni az olajat. A motorom hűtése levegő-olaj, a katalógus szerint 20w40 olaj való bele. A következő kérdésem lenne. Ilyen régi motorba lehet teljesen szintetikus vagy félszintetikus olajat tenni, vagy maradjak az ásványinál? Én személy szerint a Castrol ActEvo 4T 20w50 -es motor olajat tenném bele, de arról azt írják, hogy BMW motorokhoz specializált olaj. Ezért gondolkodom a Motul 5100 15w50 félszintetikus vagy minerális olajon. Szívesen venném véleményed, hogy milyen típus jelzésű olajat használjak, azt is, ha esetleg egy harmadik fajtát ajánlasz a figyelmembe.

Segítségedet előre is köszönöm!

Üdvözletel,
Shcayo

Kedves Shcayo!

Ha a motor gépkönyve SAE20W40-es viszkozitási osztályú olajat ír elő, akkor az a legjobb, esetleg a 20W50-es, vagy a 15W50-es is elfogadható, sőt, bizonyos esetekben jobb is, pl. melegen sűrűbb marad. Az ásványi-szintetikus örök vitához már sokat hozzátettünk a motordoktor rovatban is, a lényege az, hogy a viszkozitást és a teljesítményszintet kell figyelni, ha az megfelelő, akkor az alapolaj milyensége nem lényeges, a szintetikus bizonyos körülmények között, sportosan vezetve vagy végletekig kihasználva a teljesítményét, tehát határhelyzetekben jobban ken, de egyéb körülmények között nincs különösebb előnye egy relatíve öreg motornál. Viszont drágább. Ami pedig az olajfogyasztást illeti, nyilvánvalóan egy rosszabb minőségű olajnál előfordulhat, hogy a motort meghajtjuk, és aztán megnő az olajfogyasztás, de a mai olajokra ez nem jellemző, ilyen jellegű viszkozitásvesztés még nagyobb hőfokok esetén sem lesz. Az olajfogyasztás lehet egy időlegesen letapadt gyűrűtől, egy összeforgott gyűrűpártól, mindenesetre csak ha állandósul, akkor érdemes valamin gondolkozni, akkor is az első egy sűrűbb, más gyártmányú olaj legyen, mondjuk egy SAE 20W50-es.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.