A kiegyensúlyozás vajon mi

2008.06.24. 08:41
Tisztelt Motordoktor!

A sportmotorok kerekeit általában súlyozni szokták. Mégis vannak olyan szakértők, akik azt mondják hogy felesleges súlyoztatni, csak akkor kell ha a felni hibás. Nagyon érdekelne az Ön véleménye e kérdésben.

Válaszát előre is köszönöm!

A kerék centírozása (vagy centrírozása) akkor szükséges, ha a komplett kerék eredő tömegközéppontja nem esik a forgástengelyre, ekkor ugyanis a forgás közben „vándorló” tömegközéppont vibrációt okoz. A kérdés az, hogy mekkora ez a vibráció, mennyire van „kint a balanszból” a kerék.
A motorkerékpár kerekek, gumival együtt is sokkal kisebb tömegűek, mint az autó kerekek, ráadásul a gumiabroncsok is pontosabb gyártásúak, a kerekek megmunkálásánál is jobban figyelnek a pontos tömegeloszlásra, sőt, a kerekeket gyárilag gyakran egyensúlyozzák is. Ha egy ilyen, viszonylag pontos kerékre egy márkás, jó minőségű, hasonlóan pontos gumiabroncsot szereltetünk, akkor az esetleges kiegyensúlyozatlanság abba a tartományba fog esni, ami közúti közlekedésnél nem érzékelhető és káros hatása sincs. Ha azonban a gumi nem ilyen jó minőségű, vagy a motorkerékpárt esetleg pályán is használjuk nagy tempóval, akkor szükséges lehet a kerekek statikus (állványon) és dinamikus (géppel) kiegyensúlyozása is. Ha a felni hibás akkor nem súlyoztatni (centríroztatni) kell, hanem vagy megjavítani, vagy kicserélni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.