A kiegyensúlyozás vajon mi
Tisztelt Motordoktor!
A sportmotorok kerekeit általában súlyozni szokták. Mégis vannak olyan szakértők, akik azt mondják hogy felesleges súlyoztatni, csak akkor kell ha a felni hibás. Nagyon érdekelne az Ön véleménye e kérdésben.
Válaszát előre is köszönöm!
A kerék centírozása (vagy centrírozása) akkor szükséges, ha a
komplett kerék eredő tömegközéppontja nem esik a forgástengelyre, ekkor
ugyanis a forgás közben „vándorló” tömegközéppont vibrációt okoz. A
kérdés az, hogy mekkora ez a vibráció, mennyire van „kint a balanszból”
a kerék.
A motorkerékpár kerekek, gumival együtt is sokkal kisebb
tömegűek, mint az autó kerekek, ráadásul a gumiabroncsok is pontosabb
gyártásúak, a kerekek megmunkálásánál is jobban figyelnek a pontos
tömegeloszlásra, sőt, a kerekeket gyárilag gyakran egyensúlyozzák is.
Ha egy ilyen, viszonylag pontos kerékre egy márkás, jó minőségű,
hasonlóan pontos gumiabroncsot szereltetünk, akkor az esetleges
kiegyensúlyozatlanság abba a tartományba fog esni, ami közúti
közlekedésnél nem érzékelhető és káros hatása sincs. Ha azonban a gumi
nem ilyen jó minőségű, vagy a motorkerékpárt esetleg pályán is
használjuk nagy tempóval, akkor szükséges lehet a kerekek statikus
(állványon) és dinamikus (géppel) kiegyensúlyozása is. Ha a felni hibás
akkor nem súlyoztatni (centríroztatni) kell, hanem vagy megjavítani,
vagy kicserélni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.