Sovány vagyok, nehéz motort akarok
Kedves Motordoki!
Szeretnék venni egy nagyobb motort, a mostanit már "kicsi"-nek tartom (Kawasaki Ninja 500R). A szívem mindig a túra-sport motorokhoz húzott, de van egy dolog, ami nem hagy nyugodni... a nagy súly! Két motor közül választanék, az egyik egy Honda CBR 1100 XX, a másik pedig a Kawasaki ZZR1100. A mostanitól kb. 60 kg-mal nehezebb lenne (olaj, hűtőfolyadék, stb. beleértve). Sajnos nincs olyan alkalom, amikor ki tudnám próbálni pontosan ezeket a márkákat, ezért nem tudom, mire számítsak. Mivel a mocik távol vannak tőlünk, ezért ez olyan megyünk-jövünk motorvásárlás lesz. Kipróbáltam viszont egy Suzuki 1250-es Banditot (mégis milyen nehéz), ami kényelmes volt és "döntögetni" sem volt olyan nehéz, a gazdája szerint kb. 230 kg-ot nyom... hmmm, de ettől az általam kiválasztott motorok nehezebbek.
Elég hamar kezdtem a motorozást (17 éves koromban már "A" korlátranra megvolt a jogsim (Szlovákiában 17-től), most 22 vagyok), sokat is motorozok. Mondjuk, hogy valami keveset konyítok a motorozáshoz és nem vagyok forrófejű, ezért bíznak bennem a szüleim is. Miért tartok a súlytól? Mondjuk úgy, hogy a vézna kategóriába tartozom (184 cm magas, 65 kg testsúly), és még akkor nem beszéltem a kofferokról meg a barátnőmről... (a kolonc). Mi a véleményed, meg fogok birkózni a súllyal? Ismersz olyan embereket, akik ilyen testalkatúak, mint én és boldogultak a motorral? Vagy hagyjam, mert nem nekem való ez a "méret"?
A véleményt, biztatást előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Bozó Gyula
Kedves Gyula!
Nagyon jó, hogy ezen így elgondolkozol és nem vágsz bele
meggondolatlanul dolgokba, az ilyen jellegű hozzáállás sok bajt előzhet
meg, esetenként sok feleslegesen elköltött pénzt spórol meg neked majd.
A tömeg természetesen összefüggésben van a könnyű kezelhetőséggel
és motorozhatósággal, de nem csak az határozza meg. A tömegközéppont
(súlypont) helyzete, elhelyezkedése, a vázgeometria, de még a kerekek
tömege és az egész üléshelyzet is nagyban befolyásolja a motor
szubjektív motorozhatóságát, a könnyű irányíthatóság érzését. Bizony
nem ritka eset, hogy egy a 80-as években készült 210 kg-os motor sokkal
nehezebbnek érzünk, mint egy korszerű vázgeometriájú, jobban
megtervezett mai 235 kg-os túramotort. Ennek számos, az előbb
említettekkel összefüggő oka van és nem boszorkányság, hanem fizika.
Na persze ha a motort ki kell tolni a pincegarázsból, vagy a
földbe szúródott oldaltámasz eredményeképpen eldőlt motort kell
felemelni, akkor ott a nettó kilogrammok számítanak, de ez már
szélsőséges eset.
Én azt mondom, hogy nem kell megijedni a nehezebb motortól, de
valóban jó lenne, ha magad is ki tudnád próbálni és meg tudnál győződni
róla. A 1100 XX pl. egy jól irányítható, mai szemmel inkább túramotor,
mint sportmotor, ennek terelgetése nem rosszabb, nem nehezebb mint a
nagy Bandité, ha meg tudod szokni a két motor közötti üléspozíció
különbséget.
Sok olyan embert ismerek, akik alacsony termetűek, de nagyon jól
boldogulnak nagyobb motorokkal is, csak egyet említenék, pl. Talmácsi
Gábor. De átlagos tehetségű emberek is jól elmotorozgatnak megpakolt
túramotorokkal, nem kell emiatt aggódni. Azonban a személyes próbát
semmi nem pótolhatja.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.