no

Sovány vagyok, nehéz motort akarok

2008.06.26. 23:54

Kedves Motordoki!

Szeretnék venni egy nagyobb motort, a mostanit már "kicsi"-nek tartom (Kawasaki Ninja 500R). A szívem mindig a túra-sport motorokhoz húzott, de van egy dolog, ami nem hagy nyugodni... a nagy súly! Két motor közül választanék, az egyik egy Honda CBR 1100 XX, a másik pedig a Kawasaki ZZR1100. A mostanitól kb. 60 kg-mal nehezebb lenne (olaj, hűtőfolyadék, stb. beleértve). Sajnos nincs olyan alkalom, amikor ki tudnám próbálni pontosan ezeket a márkákat, ezért nem tudom, mire számítsak. Mivel a mocik távol vannak tőlünk, ezért ez olyan megyünk-jövünk motorvásárlás lesz. Kipróbáltam viszont egy Suzuki 1250-es Banditot (mégis milyen nehéz), ami kényelmes volt és "döntögetni" sem volt olyan nehéz, a gazdája szerint kb. 230 kg-ot nyom... hmmm, de ettől az általam kiválasztott motorok nehezebbek.
Elég hamar kezdtem a motorozást (17 éves koromban már "A" korlátranra megvolt a jogsim (Szlovákiában 17-től), most 22 vagyok), sokat is motorozok. Mondjuk, hogy valami keveset konyítok a motorozáshoz és nem vagyok forrófejű, ezért bíznak bennem a szüleim is. Miért tartok a súlytól? Mondjuk úgy, hogy a vézna kategóriába tartozom (184 cm magas, 65 kg testsúly), és még akkor nem beszéltem a kofferokról meg a barátnőmről... (a kolonc). Mi a véleményed, meg fogok birkózni a súllyal? Ismersz olyan embereket, akik ilyen testalkatúak, mint én és boldogultak a motorral? Vagy hagyjam, mert nem nekem való ez a "méret"?

A véleményt, biztatást előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Bozó Gyula

Kedves Gyula!

Nagyon jó, hogy ezen így elgondolkozol és nem vágsz bele meggondolatlanul dolgokba, az ilyen jellegű hozzáállás sok bajt előzhet meg, esetenként sok feleslegesen elköltött pénzt spórol meg neked majd.
A tömeg természetesen összefüggésben van a könnyű kezelhetőséggel és motorozhatósággal, de nem csak az határozza meg. A tömegközéppont (súlypont) helyzete, elhelyezkedése, a vázgeometria, de még a kerekek tömege és az egész üléshelyzet is nagyban befolyásolja a motor szubjektív motorozhatóságát, a könnyű irányíthatóság érzését. Bizony nem ritka eset, hogy egy a 80-as években készült 210 kg-os motor sokkal nehezebbnek érzünk, mint egy korszerű vázgeometriájú, jobban megtervezett mai 235 kg-os túramotort. Ennek számos, az előbb említettekkel összefüggő oka van és nem boszorkányság, hanem fizika.
Na persze ha a motort ki kell tolni a pincegarázsból, vagy a földbe szúródott oldaltámasz eredményeképpen eldőlt motort kell felemelni, akkor ott a nettó kilogrammok számítanak, de ez már szélsőséges eset.
Én azt mondom, hogy nem kell megijedni a nehezebb motortól, de valóban jó lenne, ha magad is ki tudnád próbálni és meg tudnál győződni róla. A 1100 XX pl. egy jól irányítható, mai szemmel inkább túramotor, mint sportmotor, ennek terelgetése nem rosszabb, nem nehezebb mint a nagy Bandité, ha meg tudod szokni a két motor közötti üléspozíció különbséget.
Sok olyan embert ismerek, akik alacsony termetűek, de nagyon jól boldogulnak nagyobb motorokkal is, csak egyet említenék, pl. Talmácsi Gábor. De átlagos tehetségű emberek is jól elmotorozgatnak megpakolt túramotorokkal, nem kell emiatt aggódni. Azonban a személyes próbát semmi nem pótolhatja.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.