Kérdések az Eliminátorról

2008.07.16. 00:38
Kedves Motordoktor!

Nemrégen vettem meg rokonom 1988-as évjáratú, Kawasaki EL250B Eliminator típusú motorkerékpárját. (41.000km, 40LE)
Ezzel kapcsolatban lenne pár kérdésem:

1. A kipufogó, és a blokk hőfokára azt mondták nekem egyszer, hogy nagyon magas. Hát szerintem a blokk hőfoka normális, egy vizhűtéses motornak. Kézzel megfogom akár hosszabb út után is.
De ő inkább a kipufogóra panaszkodott, mert fél perc alapjárat után már 100C° fölött van. Szerinte karburátorok vannak rosszul beállítva, de én inkább a te véleményedet szeretném kérni. :-)
2. A króm ápolására szeretnék tanácsot kérni, mivel már láttad, a kipufogórendszer elejétől végéig krómozott, és szeretném ha a gyári krómozás kitartana még hosszú ideig.
3. A motor hidegebb időben történő indításakor, egy ideig csak az 1. henger kezd dolgozni, ez a karburátor beállítási hibája?
4. Régebben, mikor hosszabb ideig közlekedtem a motorral egyhuzamban, egyszerűen leállt alattam és nem is indult be, míg le nem hűlt (a ventillátor is elindult) ez természetesnek vehető ilyen motortól, vagy a hűtés hibájának az oka. Ma már nem igazán tapasztalom a helyzetet, mivel nem nagyon szoktam vele messzebb merészkedni a biztonság kedvéért.

Nagyon köszönöm a válaszod előre is, és további sok sikert kívánok a rovatban!
Tóth Mihály

Kedves Mihály!

A kipufogó hőfokára ritkán hallok panaszt, én magam sem szoktam markolászni a könyökcsöveket… Ha a cső túl meleg, esetleg fel is izzik alapjáraton (sötétben látszik), az több ok miatt lehet, de egyáltalán nem biztos, hogy káros, vagy nem üzemszerű. Ha mégis valami okozza, mert pl. előtte nem csinálta, akkor gyanakodni lehet a szelephézagok nem megfelelő értékeire és valóban valamiféle keverékképzési problémára, néha még a cső rossz illesztésére, tömítetlenségi problémára is. Ha a motor egyébként jól működik, jól indul, stb. akkor nem kell fogalalkozni a kipufogó hőmérsékletével, noha a gáz hőfoka és a karbi beállítása között szoros összefüggés van.
A krómokat krómpasztával kell kezelni és esőben, sáros útszakaszon közlekedés után mihamarabb le kell tisztítani, nem ráégetni sok felmelegedéssel és lehűléssel a piszkot. Az ápolt, pasztával gyakran kezelt csőre a kosz is nehezebben ragad.
Ha a motor melegen nem indul akkor a 41e km miatt én méretnék egy kompresszió végnyomást a hengerekben, valamint ellenőriztetném a szelephézagokat, mert a hézagok alacsony értéke okozhat nehéz indíthatóságot melegen.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.