Hosszában reped a dugó?

2008.08.07. 09:10
Tisztelt motordoktor!

Nekem van egy 1991-es /nem mai, de szép állapotú/ Honda CR 500 tipusú crossmotorom amit endurózni használok! A motor kifogástalanul működik, de hallottam és olvastam is, hogy ennél a tipusnál sűrűn előfordul, hogy a dugattyú hosszirányban megreped! Miért lehet ez? A dugattyú 90mm-es benne. Adódhat a nagy méretből is? Javasolják cserénél bele a kovácsolt dugattyút, ami 10000.- Ft.-al kerül többe, mint egy Wiseco versenydugattyú! Érdemes megvenni azt? Ennek a tipusnak a hengere gyárilag nem nicasilos! Különböző felület nemesitő anyagok növelhetik az élettartamot? Én metabondot használok! A keverékem 1:33-as full synt castrol olajjal!

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Krisztián!

A kétüteműek dugattyú repedése általában a rezonanciától és/vagy a detonációs égéstől van. Az előbbi, a magas rezonancia a kopásból, a dugattyú-hengerhüvely megnövekedett illesztéséből adódik, a dugattyú terhelés és irányváltáskor billegni kezd, rezonál és ennek következtében megreped. Nagyobb átmérőjű dugattyúknál ez gyakrabban előfordul.
A detonációs égés pedig a magas kompresszió miatt, illetve a melegedés és a rossz (szegény) karburálás együttes hatásaként jelentkezik. Ilyenkor a lángfront sebessége a normális égés és terjeszkedésnek akár 100-szorosa is lehet, ez extra terhelést ad a dugattyúnak és az egész forgattyús mechanizmusnak, noha a csapágyakra nem annyira veszélyes, mert az erős, rövid ideig tartó behatás a dugattyút éri először és azon erőssége csökken….de sajnos repedéseket okozva. A kovácsolt dugattyú anyagszerkezete erősebb, fajlagosan kisebb tömegű (tehát azonos erősség mellett kisebb tömegű), mindenképpen jobb, mint a hagyományos dugattyúk. A Wiseco versenydugattyúi is kovácsolással készülnek.
A kopáscsökkentő adalékok a dugattyú és hengerfal kopását csökkenthetik, és az élettartamot meghatározó csapágykopásra is jó hatással lehetnek. Talán érdemes kipróbálni, használni. A váltóba, az olajfürdős kuplung miatt azonban nem javasolnám.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.