Váltsak kuplung nélkül?

2008.08.14. 10:30
Szia Motordoki!

Öszintén megmondva, lehet hogy „lammer“ a kérdés, de ártani nem szeretnék, így maradjunk nálad, mind hozzáértő.
Kedves Öcsém vett egy 2001-es Suzuki DRZ400-as endurot.
Jelentem 120-nál nem szitál, de 150-et nem nagyon ildomos vele menni, kérem szépen mégiscsak egy enduro

A kérdés egyszerű:
Szabad-e kuplung használata nélkül sebességet váltani a paripán?
Természetesen nem egyesbe rakás és elindulás a kérdés.

Lehet hogy csak számomra tévhit, hogy a motorok ezt jól tűrik, sőt.
A paripán én ezt visszafelé váltásoknál próbáltam ki, és valahogy sokkal jobban kontrollálható volt a motorfékje,
ha szépen folyamatosan raktam vissza féktávon.
Öcsém meg pont felfelé próbálta.
Kinyírhatjuk ezzel a kuplungot, vagy a váltót?

Köszi a választ.

Kedves István!

Már volt erről korábban is szó, hogy válthatunk-e a motorok váltójával kuplung nélkül. A motorkerékpárok váltója szerkezetileg teljesen más, mint a széria személyautók váltója, itt nem kell szinkronizálni (egy sebességre forgatni) a fokozatok kerekeit, itt a váltó semmi mást nem tesz, mint a hajtást leveszi, tehát tehermentesítí az összekapcsolandó fogaskerékpárokat, amit a kapcsolóvilla aztán összetol.
Amennyivel a gázt megfelelő pillanatban elvesszük, akkor a fogaskerékpárok és a teljes hajtáslánc ugyanúgy tehermentesül, a váltás jól megoldható nagyobb igénybevétel vagy károsodás nélkül. A tehermentesítés és jó összehangolás azonban kis rutint és gyakorlást igényel, plane visszaváltásnál, mert a motorfék alatt átrúgott fogaskerékpáron a motorfék “ereje”, terhelése ugyanúgy rajta van...
Tehát válthatunk kuplung nélkül, de mindig terhelés nélkül tegyük ezt, akár felfelé, akár visszaváltásról van szó.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.