Öreg gumi nem vén gumi

2008.08.15. 09:23
Szia!

Nagy bajban lennék, vásároltam az év elején egy Suzuki SV1000S K3-ast, és Metzeler Sportec M3-as gumi van rajta, elöl 120/70 R17 hátul 180/55 R17.
Viszont az előző tulaj, sajnos nem tudja megmondani mikor került fel a gumi. Csak abból tudok kiindulni, hogy, ha jól tudom 2006 tavaszán került forgalomba, ez a típus.
A motorban 33e km van, én 27ekm-el vettem.
Szóval kb. ez 3.- 4. garnitúra gumi lehet hátul, és kb. 2.-3. elöl.

A problémám az, hogy az első gumi ránézésre tökéletes még, szinte szőrös, viszont a hátsó nagyon kopott, és nem tudom, hogy előző tulaj gumit égetett rajta sokat vagy mit csinált, de a gumi szinte kockára van kopva, és már, nagyon nehéz döntögetni is a motort, sőt félek lassan vászonig kopik a közepe, a minta középen tök eltűnt, szinte „slick” a gumi közepe.
A kérdésem az, amit mindenki máshogy mond, szóval megtehetem azt, hogy csak a hátsó gumit cserélem le, és egy nagyobb méretre 190/50-re? Vagy csak az első hátsó-t egyszerre cserélhetem? Mert sokan azt mondják, ennek a guminak az első és hátsó között keverékbeli különbségek vannak, és csak együtt szabad cserélni, ami valóban így van tesztekben is ez szerepel, illetve mindenhol. De lehet ebben valami, ha ugyanazt a típusú gumit rakom vissza csak újat szerintem nem lehet probléma.

Neked mi a véleményed erről?
Segítséged előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Brunáczky Tamás

Kedves Tamás!

Ebben a kérdésben mindenkinek van egy kis igazsága. Azért érdemes azonos típusú (márkájú) gumiabroncsot feltenni, mert a különböző abroncsoknak nemcsak a tapadása lehet különböző, hanem a profiljuk is, következésképpen a motor vezethetőségét is befolyásolhatják, hogyan viselkedik kanyarban, ívre döntéskor satöbbi.
Viszont nem érdemes a gyáritól eltérő méretű abroncsot feltenni, mert nem lesz jobb, sőt fordulékonysága, iránytartása rosszabb lehet a motornak a szélesebb abronccsal. Álljunk ellen a divat csábításának, a 180-as gumi tökéletesen elég az SV 1000-esre!
Ha a motor nem használod határhelyzetekben, pályán, akkor az elsővel azonos kategóriájú (sport), de más márkájú abroncsot feltehetsz, nagy probléma nem lesz, de nem lesz optimális a dolog. Meg kell azonban jegyeznem, hogy a turistásra kopott (kocka) gumi sokkal rosszabb, mint a különböző márkájú, de azonos kategóriájú első és hátsó gumiabroncs.
Az optimum természetesen az, ha együtt cseréled és azonos típusúra, márkájúra. Így lesz a legjobb a menettulajdonság, a legbiztonságosabb, de egyben leglaposabb a pénztárcád is.
Ha ugyanazt a gumit teszed vissza, de újban akkor nem lehet probléma, amennyiben az első még nem kopott vagy nincs elöregedve, azaz 5-7 évnél nem régebbi.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.